Hemmelige ventelister
Selv om du har stått på venteliste i mange år for båtplass er det flere båtforeninger som ikke lar deg sjekke hvor på lista du står.
På Nøtterøy er det i overkant av 600 som venter på båtplass. Tønsbergs Blad har sjekket hvor vanskelig det er å få vite hvor man står i køen. Enkelte gir fullt innsyn, mens andre holder denne informasjonen hemmelig.
– Jeg ser ingen grunn til å gi det, sier formann Kåre Kristiansen i Teie båtforening når avisen spør om å få tilgang til ventelistene. Heller ikke medlemmene har ifølge Tønsbergs Blad fått tilgang etter å ha bedt om det, og det finnes heller ingen rutiner for å informere medlemmene. Ifølge Kristiansen skal det stå 173 personer på lista, og bare de to siste månedene har lista økt over 60 personer. Heller ikke Arås båtforening på Nøtterøy gir tilgang til lista. Buerstad båtforening gir muntlig svar hvis man har spørsmål om egen plassering på lista.
Generalsekretær Jan Syvertsen i KNBF har inntrykk av at det er mangel på innsyn også i nærområdene rundt Nøtterøy.
– Prinsippene i organisasjonslivet er selvfølgelig at medlemmene skal ha fullt innsyn i alle saker som vedrører båtforeningen, bortsett fra personalsaker. En frivillig organisasjon er en åpen organisasjon hvor hvem som helst skal få innsyn, sier Syvertsen til Båtliv.
– Er det noe man bør ha innsyn i, er det nettopp tildeling av båtplasser. Det kan skape mye vondt blod og stridigheter, med rykter og mistanker om at noen får fordeler fordeler framfor andre. Hvis styret vil gjøre unntak må det begrunnes. Så må styret stå for det.
– Er dette et problem ellers i landet?
– Det har jeg ingen forutsetning for å uttale meg om, fortsetter Syvertsen. Han trekker fram den private utbygningen av over 1000 båtplasser i Stavanger i ren foretningsmessig øyemed.
– Mangelen på båtplasser er blitt et investeringsobjekt. Derfor blir båtplasser i båtforeninger stadig mer attraktive. Nettopp derfor må båtforeningene ha et helt åpent forhold, for presset blir bare større og større. Og har man ikke full åpenhet ber man om å få problemer, avslutter Syvertsen.
Send oss gjerne tips om båtplassproblemer