Båtliv mener
Heia Norge!
Båtproduksjonen har for en stor del flyttet ut av landet de siste ti årene, men vi sitter fortsatt med mye kunnskap om båt her hjemme.
Kommentar av sjefredaktør Ole Henrik Nissen-Lie i Båtliv
De siste årene har vi snakket mye om hvor dårlig det går med norsk båtbransje, men ute i den store verden opplever vi at norske båter fortsatt nyter stor respekt.
To norsk båter gikk helt til topps da europeiske båtjournalister nylig kåret «Powerboat of the year» på Boot i Düsseldorf. Sting 610 Bow Rider vant i klassen opp til 25 fot, mens Marex 310 Sun Cruiser vant i klassen opp til 35 fot.
Den nye modellen fra Marex har det siste halve året preget forsiden på flere toneangivende europeiske båtblader, og superlativene hagler som fra en norsk sommerbyge. Espen Thorup og Espen Aalrud er anerkjente designere langt utover Norges grenser.
Båtproduksjonen har for en stor del flyttet ut av landet de siste ti årene, men vi sitter fortsatt med mye kunnskap om båt her hjemme. Dette er en trend vi har sett i de fleste bransjer. Apple er amerikansk, men mobiltelefonene skrus sammen i Kina. Det er lenge siden vi sydde norske klær i Norge.
Manuelle oppgaver er flyttet til land der arbeidskraften er rimelig, og slik er det også i båtbransjen. Globaliseringen har samtidig gitt oss en historisk sterk kjøpekraft. Mange flere nordmenn har råd til store båter i dag enn for 20 år siden, og går vi lengre tilbake i tid var det kun de aller rikeste som hadde råd til lystbåter.
Verdien i dagens økonomi ligger i kunnskap. Politikere og næringslivsledere snakker nå om en ny digital tidsalder, der automatisering vil gjøre mange arbeidsoppgaver overflødig. Roboter kan overta oppgaver som til nå er blitt eksportert til lavkostland eller utføres av lavtlønnede her hjemme.
Utviklingen kan virke skremmende, men den skaper også spennende muligheter. Teknologien har omformet våre liv og samfunn med økende hastighet de siste 200 årene. For høykostlandet Norge åpner det seg nok mest muligheter.
Eksperter spår at det vil skje større omveltninger i båtbransjen de neste ti årene enn de siste femti årene. Ny elektronikk vil gi oss smarte båter, og nye energiformer vil bli tatt i bruk også på sjøen. Tredimensjonal printing gjør det mulig å skape nye produkter i småskala for særskilte behov.
Er det lov å håpe på et comeback for norsk båtbransje nå som oljealderen er på hell? Norge har unik maritimt kompetanse, og rimelige ingeniører i verdensklasse. Skipsfart og fiske har til alle tider vært DNA i norsk næringsliv, og vi har de siste årene bygget ferger og spesialfartøyer i verdensklasse.
I fritidsbåtmarkkedet har vi fortsatt sterke internasjonale merkenavn i båter som Nordkapp, Windy og Marex. Det er neppe tilfeldig at norske båter gang etter gang går til topps når Europas beste båter blir kåret. Våre båter forbindes med kvalitet. Vi tillater oss å være optimister i det nye året.