UTENFOR ALLFARVEI: Å kunne nå eksotiske strøk er ikke nødvendigvis kun forbeholdt seilere.

På langtur i motorbåt

Jorden rundt-turer har vært forbeholdt seilere, men ikke nødvendigvis nå lenger.

Publisert Sist oppdatert

Steve og Linda Dashew er godt kjent blant mange langturseilere. De to har seilt siden 1960-tallet, og har i løpet av denne tiden bygd over 60 båter – alle myntet på langturseiling og bygd etter én og samme filosofi: De skal gi de ombordværende en sikker, komfortabel og rask reise.

Båter med typenavn som Deerfoot, Sundeer og Beowulf er blitt begreper i miljøet av langturseilere, og det er båter som er attraktive på bruktmarkedet. I stedet for å produsere mange båter, har filosofien til Steve og Linda Dashew vært å bruke mye tid i båtene og bygge dem skikkelig.

– Vi har ikke ønsket å bli store innen båtbygging, sier de.

Fra seil til motor

Da ekteparet Dashew ble eldre, syntes de seiling begynte å bli besværlig, og de ville bygge en motorbåt til seg selv etter de samme prinsippene som de hadde skapt seilbåtene. De ville fortsatt farte verden rundt i båt, og resultatet av båten de skapte, er blitt en motorbåtserie som har fått navnet FPB. Til nå har de bygd  11 båter på 64 fot, som tilsammen har tilbakelagt 160 000 nautiske mil til havs.

Serien består av båter på 64, 70, 78, 83, 97 og 130 fot. Ikke alle modellene er bygd.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

Tre viktige faktorer

De påpeker at det er tre vesentlige momenter som må være tilstede for at en motorbåt skal klare seg godt på havet:

  • Den må ha svært gode styreegenskaper slik at den kan styres akkurat slik man ønsker under de rådende forholdene man kommer ut for.
  • Den må ha slanke linjer i forskipet slik at den kan gå behagelig mot sjøen uten å stampe og slamme i sjøene. For å kompensere for manglende bæring i forskipet når båten også går med vinden, må den imidlertid også ha tilstrekkelig lange og slanke skroglinjer og en fart som gjør at den kontrollert kan surfe på sjøene.
  • Den må ha god stabilitet. FPB-modellene har derfor stabilisatorer på hver side av skroget i form av kjølblad.

En annen viktig faktor er selvfølgelig at båten også må ha tilstrekkelig med tankkapasitet til å kunne ta seg over store havstrekninger.

SKROG: Et skarpt forskip og lange slanke linjer er en forutsetning for god sjøverdighet på havet.

Steve og Linda Dashew har for øvrig skrevet fire bøker om hvordan man skal opptre på havet, blant annet «Surviving the storm».