Grønn bølge
Uten en dråpe olje eller bensin om bord er GreenWave 515 så definitivt en annerledes båt. Med en liten utenbords elektrisk motor montert i brønn, gjør den 5 knop.
Greenwave er en svensk familiebedrift som har drevet med båtproduksjon siden midten på nittitallet. Nå lanserer de sin egen el.båt på 17 fot. I motorbrønnen står en Torqeedo ellektrisk utenbordsmotor på 4 kW, dette tilsvarer kraften i en 9,9 hk utenbords bensinmotor. Styringen skjer via en rorkult som er koblet til motoren som ligger gjemt i en egen motorbrønn. I tillegg har man en liten regulator som man styrer farten med. Dette er ikke noe fartsfantom. Her går det i rusletempo, og avhengig av hvor mange man er ombord ligger toppfarten mellom fem og syv knop.
Den ser ut som en smekker skjærgårdskrysser fra 20-tallet, men har moderne badeplattform akter. Det er mulig å montere eget tak med solcellepaneler som øker brukslengden på båten. Rekkevidden på standard båt er 25 til 30 nautiske mil om man går i 4-5 knop. Driftskostnadene er cirka 1 krone per nautisk mil om man bruker svenskenes regnestykke. Skroget er utviklet spesielt for elektrisk drift og er i følge produsenten meget lettdrevet. Fullt utstyrt med den største 4 kW elmotoren, bord og badestige koster båten 130000 svenske kroner.
Fakta om båten:
Lengde: 5,15 meter
Bredde: 1,67 meter
Dyptgående: Ca 35 cm
Vekt: 400 kg.
Motor: Elektrisk 2 kW vid 36 V. Eller 4 kW
Elektrisk drift med batterier som tåler og laddes mange ganger, og man kan få solcelletak som ekstrautstyr.
Max fart: 5 – 7 knop
Gangtid per lading: 7 timer ved 4 knop
Ladetid: 12-14 timmar
Solceller: Kjøper du med solcelletaket lader båten seg selv. Fem dagers solenergi gir 3-4 timers gangtid.
www.greenwave.nu/