Grønn bølge
Grønn bølge
Grønn bølge
Grønn bølge
Grønn bølge
Grønn bølge
Grønn bølge

Grønn bølge

Uten en dråpe olje eller bensin om bord er GreenWave 515 så definitivt en annerledes båt. Med en liten utenbords elektrisk motor montert i brønn, gjør den 5 knop.

Publisert Sist oppdatert

Greenwave er en svensk familiebedrift som har drevet med båtproduksjon siden midten på nittitallet. Nå lanserer de sin egen el.båt på 17 fot. I motorbrønnen står en Torqeedo ellektrisk utenbordsmotor på 4 kW, dette tilsvarer kraften i en 9,9 hk utenbords bensinmotor. Styringen skjer via en rorkult som er koblet til motoren som ligger gjemt i en egen motorbrønn. I tillegg har man en liten regulator som man styrer farten med. Dette er ikke noe fartsfantom. Her går det i rusletempo, og avhengig av hvor mange man er ombord ligger toppfarten mellom fem og syv knop.

Den ser ut som en smekker skjærgårdskrysser fra 20-tallet, men har moderne badeplattform akter. Det er mulig å montere eget tak med solcellepaneler som øker brukslengden på båten. Rekkevidden på standard båt er 25 til 30 nautiske mil om man går i 4-5 knop. Driftskostnadene er cirka 1 krone per nautisk mil om man bruker svenskenes regnestykke. Skroget er utviklet spesielt for elektrisk drift og er i følge produsenten meget lettdrevet. Fullt utstyrt med den største 4 kW elmotoren, bord og badestige koster båten 130000 svenske kroner.   

Fakta om båten:

Lengde: 5,15 meter

Bredde: 1,67 meter

Dyptgående: Ca 35 cm

Vekt: 400 kg.

Motor: Elektrisk 2 kW vid 36 V. Eller 4 kW

Elektrisk drift med batterier som tåler og laddes mange ganger, og man kan få solcelletak som ekstrautstyr.

Max fart: 5 – 7 knop

Gangtid per lading: 7 timer ved 4 knop

Ladetid: 12-14 timmar

Solceller: Kjøper du med solcelletaket lader båten seg selv. Fem dagers solenergi gir 3-4 timers gangtid.

www.greenwave.nu/