Gode daycruiserkjøp for over en halv million kroner
Skal du kjøpe daycruiser og har mer enn en halv million å bruke på båtkjøpet? Vi har samlet fem gode kjøp for over en halv million.
Båtliv presenterte forrige uke gode daycruiserkjøp til under en halv million kroner. Nå har turen kommet til daycruisere som koster mer enn en halv million. Her har vi tatt med både klassikere som har vært på markedet i mange år og båter som er relativt ferske i markedet, og derfor markerer seg lite bruktbåtmarkedet - foreløpig. Vi starter med en båt som er helt på grenseland, som egentlig kunne vært med på oversikten over gode kjøp for under en halv million, men som vi valgte å ta med i denne oversikten, da du til og med får den på bruktmarkedet for opptil 600.000 kroner.
Askeladden C6
Vi beveger oss så vidt over en halv million med Askeladden C6, men her kan du også gjøre et kjøp til under en halv million, om du kjøper brukt. Her har vi en daycruiser med mange smarte løsninger og høyt utstyrsnivå. Da vi testet båten i 2007 trakk vi ned på utilgjengelig badestige om du skulle falle over bord (går igjen på de fleste norske båter) og dårlig med stuveplass. Skal du pakke til turen må du ta i bruk cockpiten. Vi testet den med en Mercruiser CMD 1,7 116 hestekrefter, diesel - og vi noterte oss lavt forbruk. Med cruisingfart på behagelige 3500 omdreininger lå den i 23,4 knop. Med denne motoriseringen gjør den ikke så mye mer enn 30 knop. Kombinert med høyt fribord er dette en trygg familiebåt. Med dieselmotoren kostet den 528.000 kroner i 2007. På Finn ligger samme årsmodell hele nede under 400.000 kroner og opp til 600.000 kroner.
Lengde: 6,25 meter
Bredde: 2,45 meter
Vekt: 1550 kilo
CE-kategori: C
Last ned artikkelen om Askeladden C6 med farts og forbruksmålinger. Artikkelen koster 50 kroner, men er gratis for abonnementer.
Ibiza 24 Touring
Vi holder oss til noen eldre tester. I 2003 hadde Båtliv en stortest av ikke mindre 12 daycruisere. Testvinneren var en Ibiza 24 Touring SE. Men, den norske båten var også kostbar, og det var vel det eneste vi ikke likte. Nå har det riktignok skjedd noe med båtene de siste åtte årene, men 24 Touring SE utmerket seg med en smart kabin og en stor, fleksibel cockpit. Førerplassen var også upåklagelig, med god sikt og herlig kjørekomfort.
Vi testet båten med en Yamaha på 250 hestekrefter på hekken. Prisen for testbåten i 2003 var 600.000 kroner. Kjøper du en tilsvarende årsmodell brukt i dag, så får du båten fra 400.000 kroner.
Vi testet også båten i 2007. Vår båttester Staffan Westerling skrev da følgende i sin konklusjon:
Den sportslige båtenn går fint i sjøen, er en fryd å kjøre, og har stor sosial kvalitet. Fleksibiliteten i innredningen er en av mange gode sider ved båten. At den er vakker er en annen. Båten er vel skrudd sammen og det lukter kvalitet av hver minste detalj. Samtlige teakinnslag forsterker den elegante fremtoningen ytterligere. Totalt syv personer får bekvemt plass i cockpiten på Ibiza 24 Touring. Samtlige passasjerer sitter beskyttet mot vind og sprut bak rutene. Og vil man, så kan fire personer overnatte om bord uten problemer. 300 hester på akterspeilet er mer enn tilstrekkelig. Over 50 knop klarer utvilsomt skroget uten problemer, men det er minst 10 knop for mye for den som ikke har kjørt fort på sjøen tidligere. Til slutt vil jeg påstå at Ibiza 24 Touring er en av de vasseste 24-foterne på markedet i dag.
Prisen i 2007 var prisen 652.000 kroner med 250 hestekrefter.
Last ned artikkelen om Ibiza 24 Touring SE. Artikkelen koster 50 kroner, men er gratis for abonnementer. Her får du 11 andre båttester på kjøpet!
Vi testet også båten i 2007 med fart og forbruksmålinger.
Yamarin 80 DC
Er du villig til å bruke god slant på en daycruiser og ønsker en kjøremaskin av en båt, så kommer vi ikke utenom Yamarin 80 DC. Med Yamahas V8-er med 350 hestekrefter på hekken er dette båten som gleder deg som liker aktiv kjørestil. Det er fra vannlinjen og ned båtene fra Yamarin imponerer mest. Og 80 DC er intet unntak. Den ligger klistret til underlaget, selv i høye hastigheter. Vi snakker da om 40 knop og oppover. Som vi skrev etter vår prøvekjøring i slutten av 2009, er Yamarin kanskje blant de beste i Europa når det gjelder fritidsbåter beregnet på den vanlige båtkjøperen. De er trygge og behaglige, uten overraskelser, i alle fartsområder. Selv med 350 hestekrefter oppleves ikke båten som overmotirisert. Det eneste vi savnet med tanke på kjøringen var førerstol med sidestøtte. Benken i testbåten harmoniserte dårlig med imaget ellers. Vi merket oss også at det måtte tas mange turn på rattet før fullt utslag.
Når vi påpeker at den utmerker seg fra vannlinjen og ned, betyr ikke det at den ikke har øvrige kvaliteter. Denne båten rendyrker daycruiserbegrepet, men du må da heller ikke forvente deg en fullverdig bobåt. Stikklugaren gjør seg best for bikkjer eller små barn. Ellers har åtte-meteren en standard v-køye foran. Vår testkjører konkluderte hele testen med at dette er en kjøremaskin med overnattingsmuligheter. Basta!
Lengde: 8,10 meter
Bredde: 2,60 meter
Vekt: 1850 kg
Motor: 250-350 hk
CE-kategori: C
Last ned artikkelen om Yamarin 80 DC. Artikkelen koster 50 kroner, men er gratis for abonnementer.
Nor-Dan 820W
I kabinen har denne båten en fantastisk plassutnyttelse. Dobbeltkøya er en meter og sytti bred. Som om ikke det er nok, har Nor-Dan fått ytterligere to køyeplasser i kabinen. Den ene stikkøya strekker seg under førerplassen på hoveddekket, en annen enkeltkøye stikker under hovedkøya.
Hoveddekket er også godt utnyttet. Tre personer kan sitte foran i fartsretningen. Bak førerplassen er en stor rundtomsittende sittegruppe. Testbåten vi kjørte hadde en V8-er fra Yamaha med hissige 350 hestekrefter. Motoren jobbet perfekt med båten og dyttet oss lett opp i 47,7 knop med 6000 omdreininger. Marsjfarten ligger fint på cirka 4500 omdreininger på denne båten.
Førerplassen er komfortabel, med god oversikt over instrumentpanelet og gode justeringsmuligheter for setet.
Velger du en Yamaha 300 V8 må du ut med 989.000 kroner. Vil du spare noen tusenlapper kan du velge en Yamaha 250 V6 til 930.000 kroner. Denne båten er så ny at den ikke utmerker seg på bruktmarked ennå.
Lengde: 8,30 meter
Bredde: 2,68 meter
Vekt: 2400 kilo
CE-kategori: C
Last ned artikkelen om Nor-Dan 820W. Artikkelen koster 50 kroner, men er gratis for abonnementer.
Nordkapp Vitesse 850
Sommeren 2008 testet Båtliv nyheten Nordkapp Noblesse 850. Vår prøvekjører skrev at det skal mye til for å finne en båt som presterer like godt i både med-, mot- og sidesjø, noe denne båten klarer med glans. I 25 knop førte vi en samtale med sidemann uten å heve stemmen. Testbåten var med en innenbords Volvo Penta D6 med 300 hestekrefter. GPS-en viste i toppfart på 37,2 knop, men da hadde også båten mye groe, etter å ha ligget ute i to måneder. Dette er en rendyrket sports- og weekendcruiser for den lille familien. Båten har bpde stikkabin, tpaøett og vask og mulighet til å felle bordet ned til en dobbelkøye i forkabinen. På minussiden satte vi pullpitløsningen på fordekket, som vi synes er for lav. Vi kunne også tenkt oss flere håndrekker. Prisen for en ny Nordkapp Vitesse 850 med samme motor som i testbåten er 1,38 millioner før du har valgt ekstrautstyr. Selv om båten snart har to sommere bak seg finner vi den ikke på bruktmarkedet.
Lengde: 855 cm
Bredde: 270 cm
Vekt: 3200 kg
Motoralternativer: 250-400 hk
Soveplasser: 4
Sitteplasser: 8
Last ned artikkelen om Nordkapp Noblesse 850 med fartsmålinger. Artikkelen koster 50 kroner, men er gratis for abonnementer.
Les mer om Nordkapp Noblesse 850
Flere båt-og utstyrsnyheter finner du på www.batguiden.no - landets største båtmesse på internett.