Mitt hav

KARBON: Oracle Team USA seilte kata- maraner av karbon, og kjørte elbiler av karbon under America?s Cup 2017.

Ikke la deg friste

Publisert Sist oppdatert

I dette SEILmagasin forsøker vi å beskrive moderne seilbåter under glossy polish og trendy interiør. Moderne seilbåter selges mer ut fra følelser, og mindre på fakta og fornuft. I brosjyrer er ikke en gang kjølvekten oppgitt, kanskje båtens viktigste opplysning om sjøegenskaper og sikkerhet. Artikkelen er ment å gi en bedre forståelse av hvorfor noen båter koster mer enn andre, og hva som skiller rent teknisk. Det betyr ikke nødvendigvis at en dyr båt er et riktigere valg for alle, men vi vil formidle litt kunnskap om hva som ligger i prisen på en båt.

 

Lot følelsene bestemme

SEILmagasinets juridiske ekspert advarer også mot å la følelsene ta overhånd ved kjøp av bruktbåt.

Jeg lot meg friste da jeg kjøpte bruktbil. Jeg falt for en supersprek Lancia fra Italia. Ifølge bruktselgeren hadde han alt byttet det meste som kunne byttes, men i løpet av de årene jeg eide bilen fant jeg ut at biler har flere slitedeler enn hva jeg kunne ane. Deretter ble det trygge og kjedelige Toyota. Ikke en teknisk feil, bare rust som kom krypende, og førte bilen til evige jaktmarkedet etter 19 trofaste år.

Nå har jeg kjøpt en bil hvor bare skivebremsene kan ruste. Den inneholder langt færre bevegelige deler, og rammen er bygget i karbon som en Formel 1 bil, eller regattabåt. Resten er plast og aluminium. Dette er en av Norges mest solgte biler de siste årene, men få har valgt elbilen ut fra karbonrammen, eller at den har en langt strengere batteristyring som skal gi lengre holdbarhet på bekostning av rekkevidde. De fleste velger denne bilen ut fra følelser. Jeg ville ha en bil som ikke ruster, eller skaper problemer.

Jeg kjører en konseptbil satt i produksjon, en bil som sannsynligvis skulle ha kostet det dobbelte, men er bare marginalt dyrere enn en Renault som også ble vurdert i kjøpsprosessen. Dessverre er det signaler om at produsenten vil skrote konseptet i fremtiden. Markedet ser ikke kvaliteten under skallet.

 

Bilteknologi

Med elbilen kan jeg fra skituren starte varmeapparatet med mobilen. Det gjør at bilen er varm og vinduene klare når skituren er over. Skulle jeg være så uheldig å kollidere, så tilkaller bilen hjelp automatisk.

Dette er teknologi som er på vei til båter også. Utstyret blir smartere. CanBus er en datateknologi som får utstyr til å kommunisere. Dette er det store innen båtelektronikk, og aktørene slåss for å skape allianser produsenten imellom for å få ett integrert system. Navico er kommet lengst, og deres løsning vil komme på Bavarias nye modeller.

Beneteau følger opp, og har inngått allianse med bilprodusenten Peugout.

Axel Nissen-Lie, redaktør