Ferieliv på øverste hylle
Flybridge er topp når sola skinner. Testmannskapet på Skorgenes Nordic koser seg etter å ha funnet ut av kjølevannsproblemene.
Båtliv tester Skorgenes Nordic i sommer. Dette er en 35 fots flybridgebåt med to kabiner. Modellen er ny av året. Vi kastet loss fra Leangbukta i Asker i går.
Sola hadde tittet fram og vi klatret opp på flybridgen, straks vi var ute i fjorden. Merete og Caroline strakte seg ut på putene og koste seg i sola. Da hylte alarmen. Motoren gikk varm. Jeg hadde fylt 11 liter ferskvann på kjølesystemet før vi la avgårde.
- Det finnes ingen båter uten feil, sa mekanikeren. Martin fra AB Marine i Leangbukta var sporty og kom om bord på kort varsel. Han fastslo at det var lekkasje i varmtvannsystemet, som er tilkoblet kjølevannet. Vi stengte kranen fra kjølevannet til varmtvannsystemet, og fylte nye ti liter på ferskvannskjølen. Denne gangen holdt det.
Vår Skorgenes Nordic marsjet ut fjorden i 23 knop på snaue 3000 omdreininger med 680 liter diesel og 300 liter vann. Utenfor Drøbak møtte vi Color Festival, og skar gjennom hekksjøen med myk og behagelig gange. Dagens etappe var fra Leangbukta i Asker til Roppestadholmen øst av Vrengensundet i Vestfold. Turen ca 40 nautiske mil gikk på et par timer.
På Roppestadholmen slapp vi anker akter og gikk med baugen til brygge. Den elektriske ankervinsjen med fjernstyring fungerte utmerket. Det er stort vindfang i den høye båten, men med lite vind litt aktenom tvers gikk det greit å manøvrere til brygga. Båten er utstyrt med både baugpropell og hekkpropell, så manøvreringsegenskapene er gode.
Roppestadholmen er en liten naturperle helt ute i havgapet, med utsikt til Færder fyr i sør og Bolærne nordover. Selv om vannet ikke holdt mer enn 17-18 grader, oppdaget ungene straks hvor fint det er å bade fra plattformen akter.
Vår ferd går nå videre til Arendal.H ele testen av Skorgenes Nordic kan du lese om i Båtliv 7, som er i salg i begynnelsen av september.