Dieselpåhenger for proffe
Oxe er en splitter ny svensk 200 hesters utenbordsmotor som går på diesel. Drivstoff forbruket minimalt, men det er en hake.
HOVEDBILDET: Pim Polesie viser frem Oxe Diesel undet Mets.
Motoren fra Oxe er bransjeutstillingen Mets mest oppsiktsvekkende produkt. Båtliv møtte firmaets nestleder, Pim Polesie i Nederland.
– Motoren er bygget robust og blokken er basert på en velkjent bilmotor fra GM på to liter, forteller Polesie. Den har commomrail-teknologi med turboinnsprøytning og intercooler.
Motoren er montert horisontalt, ikke på høykant som er vanlig på utenbordsmotorer. Det gjør at motoren ikke blir så høy, men bredere.
Unikt undervannshus
Oxe er et selskap eiet av et investeringsfond med godt med midler. Selskapet startet med å kjøpe en amerikansk patent på drev, som nå er utviklet videre for bruk på utenbordsmotor. Motoren har giret rett under blokka med et belte ned til propellhuset som driver propellen rundt. Patenten gir en rekke fordeler. Undervannshuset kan bygges smalere, som gir mindre vannmotstand, og bedre propell effekt, og med giret over vannlinjen, vil holdbarheten øke. Systemet gjør det mulig å tilpasse giret etter båtens tyngde og form, samt at motoren har en slurefunksjon som gjør det mulig å gå saktere.
I forhold til en 200 hesters 4-takter, så har Oxe et høyere dreiemoment. Motoren skal ha et dreiemoment på 370 på et turtall på 3500 omdreininger. Maks turtall er 4100 omdreininger.
En hake
Sammenlignet med en moderne 4-takters bensinmotor på 200 hester mener Oxe at deres motor bruker 42 prosent mindre drivstoff. I Norge, hvor vi fremdeles kan bruke farget diesel i båt, så er argumentet for diesel enda større enn resten Europa hvor den er skattet høyere.
Oxe veier 295 kilo, det er 60 kilo mer enn Mercury Verado 200 hk, eller 51 kilo mer enn Evinrudes nye G2 2-takter på 200 hk.
Motoren krever sjeldnere service enn en 4-takter. Haken er at motoren koster over det dobbelte av en bensin motor, men Polesie mener at det er et økonomisk valg, om motoren brukes mye.
Proff bruk
Så langt har Oxe skrevet en kontrakt til det amerikanske forsvaret. Oxe regner med at mange profesjonelle brukere vil se verdien av en slik motor.
– Vi har fått pågang av eiere av store yachter. De ønsker å bruke slike motorer på sine tendere. Det gjør at de kun trenger en drivstoff-type og kan fylle fra moderskipet. Også aktive båtbrukere på Vestlandet er en spennende kundegruppe. Langs kysten er det langt enklere å få tak i diesel, og om motoren brukes året rundt, så vil det økonomiske regnestykket bli penere.
Motoren oppfyller de strengeste miljøkravene, og også krav for profesjonell bruk. Motoren skal tåle bruk ned til 30 minusgrader, og med stammen løftet over vannlinjen, vil den automatisk bli drenert.