Dette er en 40-foter
To store kabiner, to bad, stor salong og åpen kjøkkenløsning – Azimuts nye 40 foter gir mye luksuriøs plass. Bli med om bord!
Før Azimut 40S er markedsført har båten to potensielle kjøpere i Norge. På bildene vi får presentert av Atlantis Norge har båten den klassiske rødfargen på skroget som kjennetegner sportsmodellene til Azimut.
– Selv synes jeg hvitt skrog er langt finere, og vil anbefale det for norske kjøpere, sier Bjørn Vidar Lund i Atlantis Norge. Han har etter hvert også begynt å sverge til aksling i stedet for hekkaggregat eller IPS-drev. Det samme har Azimut, som leverer den nye modellen med aksling. – Det gir en helt annen kjøreglede, sier Lund.
God kontroll
Aksling til tross, joystick har båten likevel, for de som foretrekker enkel manøvering. Azimut har nemlig patentert en joystickløsning som kombinerer baugtrusteren. Azimut viser også med førerplassen i nykommeren at det går mer og med mot billignende cockpitløsninger. I båten vi får presentert bilder av er det også en stor plotter fra Raymarine. Når det gjelder det elektriske kan det som ekstrautstyr leveres med en trykksensitiv skjerm som styrer alt av elektriske løsninger i båten, inkludert romtemperaturen.
Rålekre kabiner
Innvendig har båten også fått en stor salong, med et stort salongbord og sofa som står i stil med den italienske designbåten. For en familie eller et par på en tur er også byssa viktig, og den er integrert i salongen uten at den likevel tar oppmerksomhet. 40-foteren har to rålekre kabiner, en forkabin, som er hovedkabin og en midtkabin som fra den italienske produsenten beskrives som en gjestekabin. Det er ikke ofte vi ser så trivelige gjestekabiner i båter i denne størrelsen. Her slippes det inn godt med lys i store vinduer. To store enkeltkøyer kan gjøres om til en enda større dobbelkøye. Eierkabinen ved baugen har en stor dobbelkøye med tilsynelatende god plass rundt.
Praktisk akterdekk
Vi kommer ikke utenom akterdekket. Her har italienerne utnyttet plassen maksimalt, med en stor benk i kjørerretningen i tillegg til benkplass på siden rundt et stort bord. Her kommer bredden til båten til sin rett med god plass til å komme seg til badeplattformen eller til landgangen. Badeplattformen er ikke overraskende hydraulisk, og det er standard på denne båten. Vil man sole seg, ser det ut til å være grei dollbordplass på begge sider, fram til en stor solseng på fordekket. Bjørn Vidar Lund antyder at båten med dagens eurokurs vil koste cirka 4,5 millioner kroner på det norske markedet, inkludert litt ekstrautstyr.