Polar 22 med el-motor
I Mandal treffer vi Tor Oftebro som tar oss med til lokalene der første modell av Polar 22 med el-motor blir klargjort.
Vi har tidligere skrevet om Polar 20 med el-motor. Hos Mandal Treinnredning ligger en annen Polar med el-motor, men denne gangen en prototype av klassikeren Polar 22.
Tor Oftebro har allerede testet båten som har den samme motoriseringen som 20-foteren. El-motoren fra Vetus har ikke mer enn 3,5 hestekrefter (2,2 kW), men det er her det lettdrevne skroget kommer til sin rett. Dreiemomentet blir større med el-motoren, og med full gass klarer den fem knop.
Når vi får se den nye el-snekka i Mandal ser vi straks at noe mer er nytt. Til tross for el-motoren som ligger under dørken sammen med batteriene, har den likevel en motorkasse! Hva har skjedd her?
– Denne kassa er til aggregatet, forklarer Tor Oftebro, daglig leder i Mandal Treinnredning som produserer Polarsnekkene. I disse lokalene står to mann for produksjonen av cirka 50 Polarsnekker i året.
Oftebro tar oss også med til lokalene der de lager treinteriør til båtene. Der står også en nesten ferdig Venus 20 Xtrm. Totalt har Mandal Treinnredning bygget ti Venus 20, men her er produksjonstiden mye lenger, og er nærmest et hobbyprosjekt ved siden av produksjonen av Polarsnekkene. Oftebro legger sjela i at Venusbåtene skal bli bra. Vi prøvde Venus 20 Sport med 150 hestekrefter på hekken for tre år siden. Den imponerte og vi kunne måle over 50 knop under vår testtur. Oftebro tar oss med på en tur med samme båt, men denne gang en 115 hestekrefter på hekken, og vi kan skrive under på at dette er en båt med stor kjøreglede, også med 115 hestekrefter. Med 115-hester klarer vi 44 knop, og vi føler aldri, på noen måte at båten er uttrygg, selv når vi får noen luftige svev.
Etter omvisningen setter vi kursen med vår reportasjebåt mot gjestehavna i Egersund.