Lidenskapen gjorde han til forfatter
Familien har hatt saltvann i årene i generasjoner. Selv har han sommerjobbet som havnevert på Koster i mange år. Nå har unge Daniel Holm-Eriksson skrevet boken – En historisk reise over Kosterfjorden.
Familien har vært fiskere, skippere, loser og havnesjefer i Bohuslän i flere generasjoner, og han takker sine besteforeldre for at de la grunnlaget for boken. De begynte tidlig å samle materiale om Kosterbåtene. Materialet fant Daniel stor interesse for, og mente det var på tide å systematisere dette unike historiske arkivet. Daniel var også sterkt engasjert i en utstilling om Kosterbåtene på Kosters lokale bygdemuseum i 2004. Her ble det også samlet inn mye materiale som han kunne bruke i boken han nå har skrevet.
-Alle artiklene som ble skrevet i media om passasjertrafikken til og fra Kosterøyene i Bohuslän hadde mormor og morfar spart på. Dette gjorde det enklere for meg å begynne det møysommelige arbeidet med å grave i historiene rundt båter, mannskap og skippere. Jeg har møtt en enorm fortellervilje fra alle jeg har kontaktet om dette emne, sier Daniel Holm-Eriksson.
Nært til kildene
Forfatteren bygger også mye av boken på intervjuer han selv har gjort med gamle skippere, redere og folk som har jobbet om bord i båtene. Nesten hele hans mors familie, som kommer fra Koster, har jobbet på båtene, og i og med at Koster-samfunnet er ganske oversiktlig, var det lett å få tak i kilder og illustrasjoner til boken.
Vi treffer han siste dag i juni på Korshamn på Koster. Her har han jobbet som havnevert sammen med onkelen Mats siden han nesten kunne gå. Det har blitt mange anløp for Daniel, og mange nordmenn drar nok kjensel på den sympatiske unge mannen som ruver når han kommer bryggelangs med den gamle slitte innkreverveska si.
Nå har lidenskapen for båter gjort han til forfatter. Boken er rikt illustrert, og mye av trafikken på Koster handler om Norge. Årsaken til det er at mange av de kjente og kjære båtene er bygd i Norge. Spesielt katamaranene som har trafikkert farvannene de siste to tiårene er alle bygd i Norge, og mange av dem har vært brukt på norskekysten før de havnet i Koster Marins eie. Holm-Eriksson forteller at han har fått henvendelser om boken sin fra interesserte helt opp til Bergen, og han er nesten forundret over hvor mange som allerede har ringt fra andre deler av Sverige og ønsker seg boken.
-Det sitter mange båtinteresserte rundt om kring som samler på slike bøker. De kan nesten kalles båtspottere, og samler informasjon om båter og skip, sier Daniel.
Her er noen av båten som har sterk tilknyttning til Norge.
Strömstad (bygd som Karl Storm) side 115
Svanö (i dag: Lundekongen i Nord Kapp) side 122
Stjärn (i dag: Olympia i Oslo) side 127
Kosterfärjan (byggd som Hvalerfergen) side 128
Silverfjord (idag: Veseö II i Skjærhalden) side 130
Kostersund(1) (bygd som Biskopsbussen) side 136
Kosterfjord (bygd som Fjordglytt – den första Westamaranen) side 142
Kostervåg (nyeste bygd i Norge) side 144
Kostersund II (bygd som Beinveien) side 148
Levende Kosterhistorie
Boken kan også leses som et historisk dokument om selve Kosterøyene. Båtene har vært livsnerven på de to øyene som forenes i et sund. Her har også Kosterbåtene sin hjemmehavn i dag. Holm-Eriksson forteller historien om båtene på en slik måte at du sitter igjen med et godt inntrykk av hvordan hele Koster-samfunnet har levd av og med båter gjennom alle tider.
Boken har Holm-Eriksson laget helt selv. Han har gitt ut på eget forlag, og boken selges nå på lokale butikker og ikke minst gjennom hjemmesiden til Daniel.
Sjekk: http://www.kosterbatar.com/