Båtkjøp ble mareritt
I sommer skulle den mangeårige båtdrømmen til tobarnsfamilien i Greåker realiseres. – Det ble et mareritt, sier Jarle Kynningsrud (bildet).
Familiens drøm skulle virkeliggjøres med en Bayliner 245 til 756.500 kroner, men det ble en trist start som båteier. Drevet ble stjålet etter ankomst hos Telemark Lystbåtformidling i mai. I juni fikk familien tatt båten i bruk, så lenge det varte. Motoren havarerte og Kynningsrud fikk beskjed av forhandleren om å bruke et lokalt verksted.
– Det var ikke mulig på denne tiden av året, sier Kynningsrud. Telemark Lystbåtformidling tok seg deretter av båten som skulle være ferdig til helgen, men dagene gikk.
I midten av juli fikk familienleiebåt fra Baymax, importøren av Bayliner.
– Båten hadde verken hadde dregg eller tauverk. I tillegg var den veldig skitten, vannet fungerte ikke, toalettet var defekt, Fenderlisten hang ned langs flere steder på båten, sier Kynningsrud. I begynnelsen av august tok han kontakt for å si i fra at han ikke aksepterte en slik leiebåt. Ham sendte også e-post for å heve kjøpet.
– To dager etter mottar jeg en telefon om at de likevel ikke vil betale tauingen etter motorhavariet, og at jeg må betale, sier Kynningsrud.
I midten av august sendte hans advokat krav om å heve kjøpet. Dette kravet blir kort tid etter avvist av selgeren. I slutten av august fikk Kynningsrud et tilbud om at selgeren dekker alle kostnader, samt opplag og renter. Men familien var lei problemene og takket nei.
I september kom Telemark Lystbåtformidling med et nytt tilbud til familien, med tre alternativer. Enten å få en tilsvarende 2007-modell, eller en Bayliner 275, eventuelt pengene tilbake.
– De vil ikke betale utgiftene vi har hatt med en båt som ikke har virket, som tauing og advokatugifter. Jeg er villig til å ta alle nødvendige skritt for å få hevet kjøpet og få dekket utgiftene vi har hatt, også rettslige skritt, sier Kynningsrud. I sommer ble dette tilfellet også et tema på Båtlivs debattforum.
Årlig selger Telemark Lystbåtformidling 150 båter, med nytt og brukt.
– Dette tilfellet er enestående for oss, vi har aldri hatt en tilsvarende sak, sier Jacobsen.
– En Bayliner 275, som familien har blitt tilbudt, har en verdi på 899.000 kroner. Det er 150.000 kroner mer enn båten de kjøpte i år, sier Jacobsen.
Per Øystein Jacobsen synes Marine Power har vært spesielt vanskelige i denne saken, noe som har bidratt til konflikten som har oppstått.
– I denne saken har Marine Power holdt igjen. De holdt igjen da motoren skulle repareres, og ville ikke bytte ut motoren med en gang. Marine Power har dratt det alt for langt ut. Vi har hatt et møte med importøren og Marine Power for å komme til bunns i saken. Det er sterkt beklagelig at kjøperen skal komme opp i en slik situasjon. Dette er et ekstremt tilfelle, men vi har svære firmaer bak som Marine Power. Det som er trist er at Kynningsrud ikke har fått brukt båten i hele sommer
Les hele saken og om hvordan du unngår kjøpsfellene i Båtliv nummer 8, som er i salg nå.