GIGANT: De kommersielle drevene med innebygd elektromotor er store, men de burde kunne nedskaleres.
FYLL: Det er bare diesel eller bensin som er lett å tanke. Havnene har beskjeden strømkapasitet, og hydrogen får man ikke fylt noen steder langs kysten.
DIESEL OG ELEKTRO: Oceanics 90 er god for nesten 30 knop med to store dieselmotorer. Med propellene koblet til elektromotorer som fôres fra Kohler-generatorer, er støyen minimal, farten lav og forbruket beskjedent.
Paradise i 2014. Foruten 2 x 1000 MAN-motorer har den 2 x 45 hk elmotorer koblet på akslene. Det gir yachten en fart på fem knop.
INTET NYTT: Ambrosia III ble levert i 2006. Yachten har et avansert fremdriftssystem basert på pod-drev, generatorer og vanlige dieselmotorer.
VELLYKKET: Greenline har lykkes måtelig med sine hybridmodeller. En årsak er lettdrevet skrog og solcellepaneler. I Norge selges det flest rene dieselbåter.

Båt er ikke bil

Båtbransjen er i ferd med å gå vekk fra hybride framdriftsløsninger. En kombinasjon av dieselmotorer og elektromotorer er en enklere og rimeligere løsning.

Publisert Sist oppdatert

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER