GIGANT: De kommersielle drevene med innebygd elektromotor er store, men de burde kunne nedskaleres. ABB FYLL: Det er bare diesel eller bensin som er lett å tanke. Havnene har beskjeden strømkapasitet, og hydrogen får man ikke fylt noen steder langs kysten. DIESEL OG ELEKTRO: Oceanics 90 er god for nesten 30 knop med to store dieselmotorer. Med propellene koblet til elektromotorer som fôres fra Kohler-generatorer, er støyen minimal, farten lav og forbruket beskjedent. Paradise i 2014. Foruten 2 x 1000 MAN-motorer har den 2 x 45 hk elmotorer koblet på akslene. Det gir yachten en fart på fem knop. INTET NYTT: Ambrosia III ble levert i 2006. Yachten har et avansert fremdriftssystem basert på pod-drev, generatorer og vanlige dieselmotorer. VELLYKKET: Greenline har lykkes måtelig med sine hybridmodeller. En årsak er lettdrevet skrog og solcellepaneler. I Norge selges det flest rene dieselbåter. Båt er ikke bil Båtbransjen er i ferd med å gå vekk fra hybride framdriftsløsninger. En kombinasjon av dieselmotorer og elektromotorer er en enklere og rimeligere løsning. Pål Silberg Publisert 01.01.2015 - 00:00 Sist oppdatert 07.12.2015 - 11:06 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post For å lese denne saken må du være abonnent Allerede abonnent? Logg inn her Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud: Digitalt månedsabonnement 99,- pr. måned BESTILL HER Digitaltårsabonnement 699,- pr. år BESTILL HER GullabonnementBlad og digital 949,- pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner BESTILL HER Allerede abonnent? Logg inn her Gå til Min side ✕ båter