Prøvekjørt: Skorgenes Bahama 42 & Vaagen 42

PENE LINJER: Høyden er stor, og flybridgen er velvoksen. Vågen 42 Fly er mer bastant enn elegant, men det rasjonelle utseendet er harmonisk.
TRADISJONELL: Lugaren i forpiggen er aldeles tradisjonell, om enn litt smal i forenden. Vaagen har i stedet prioritert små benker i akterkant av dobbeltkøyen.
GOD PLASS: En liten sofa og en fin dobbeltkøye i sidelugaren. Som i nabolugaren på styrbord side er interiøret en symfoni i beige. Litt farger og flere ventiler bør på plass!
PENT OG PRAKTISK: Ryddig, lettstelt og fint toalettrom med dusj i eget, lukket kabinett.
SJEFEN: Hanne Marit Leikvoll ville bidra til å sikre videreføringen av den tradisjonelle Aukra-bedriften. Nå er hun daglig leder, og mener at Vaagen 42 er en båt verftet bør satse på.
GJENNOMTENKT: Innredningen er helt tradisjonell, men alle sofaene har suveren sittekomfort og førerstolen er en norskbygget proffmodell.
GOD PLASS: Flybridgen har sentral styreposisjon og mange fine sitteplasser, men Vaagen 42 har ikke komfortutstyr som wetbar og grill på standardutstyrslisten.
GOD PLASS: Flybridgen har sentral styreposisjon og mange fine sitteplasser, men Vaagen 42 har ikke komfortutstyr som wetbar og grill på standardutstyrslisten.
ROMMELIG EKSTRAPLASS: Tredjelugaren (t.v. i bildet) har ikke egen dør, men bak forhenget avsløres en svært rommelig stikklugar.
GJENNOMTENKT: Den enorme flaten under vinduene gir faktisk minimale reflekser. På minussiden må vi notere den håpløse plasseringen av motordisplayet; det var i praksis uleselig og skal flyttes.

Bunnsolid tradisjonsbærer

Vaagen Boats fylte 30 år i år, og jubileet skulle feires med en jubileumsutgave av Vaagen 42, en modell som igjen hadde sin forløper i den kritikerroste Vaagen 40.

Publisert Sist oppdatert

Alvestad Arts fikk jobben med å foreta en full «makeover» av Vaagen 42, men veien frem til ferdigstillelse skulle bli lang og kronglete. Blant annet rammet sammenbruddet i NordWest-systemet Vaagen Boats, ettersom sentrale underleverandører gikk med i dragsuget etter den svenske konkursen.

De opprinnelige planene om å lansere 42 Flybridge i forbindelse med jubileet i april måtte dermed legge på hyllen, men i slutten av september var endelig båten ferdig etter en hektisk innspurt. Straks den var testet og bedømt som sjøsikker for den tøffe turen rundt Stad, la verftsgründer Jan Knutsen ut på tur til båtmessen i Bergen sammen med firmaets unge, nyansatte leder, Hanne Marit Leikvoll.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER