XO 270 RS Cabin

xo_270_cabin_i_fart_5799
ELEGANT: Finnene «kan» design og XO gjør ikke skam på tradisjonene. Salongen er nøktern, nesten minimalistisk, men alle detaljer oser av kvalitet.
INNEKLEMT: Lugar eller stuverom? Lugaren foran styreposisjonen vil nok helst bli brukt som bagasjerom.
MERKELIG DESIGN: Det er ikke mangel på plass akterut, men lave relinger og åpen hekk begrenser nytteverdien. Den norske importøren planlegger en bedre løsning for akterdekket.
KNIVSKARP: XO-skroget kutter bølgene, nesten uten å lage egen hekksjø.
xo_270_forerposisjon1_5804

Fullblods kjøremaskin eller ren designøvelse?

Nauvo, Finland: XO 270 RS Cabin ser fantastisk ut, kjører som en drøm og har den samme fullblodsfølelsen som de bejublede lillesøstrene. Men samtidig er dette en nokså upraktisk 27-foter.

Publisert Sist oppdatert

XO 270 RS Cabin er primært en rask skyssbåt, noe de finske båtbyggerne slett ikke legger skjul på. Men fabrikken har allerede et utvalg båter som oppfyller «skyssbåtkravene» med god margin. Har XO strukket strikken litt for langt når de lanserer 270 Cabin over samme lest som 240 Cabin?

Nå er det i utgangspunktet vanskelig å kritisere en båt for selve grunnkonseptet, tross alt må den potensielle kjøperen selv avgjøre om en modell duger til vedkommendes behov. XO er heller ikke alene om å bygge vakre, særpregede båter som utfordrer nordmannens vanlige, men nesten umulige krav om at en god båt skal være den rene «sveitserkniven», der alle funksjoner er pent satt sammen i en pakke som både ser lekker ut, kjører godt og ikke koster for mye. XO ignorerer glatt å bygge slike altmuligbåter, aluminiumsbåteksperten sikter mot smalere markeder.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER