Bavariaimportøren satser grønt

Bavariaimportør Lars Erik Solvang ønsker å utvide porteføljen av båter. I går undertegnet han en import og forhandleravtale om salg av hybridbåten Greenline 33.

Publisert Sist oppdatert

Se film

Lars Erik Solvang er Mr. Bavaria i Norge. Ingen i verden har solgt flere Bavaria-motorbåter enn han de siste årene.

Nå går han helt nye veier. For få dager siden signerte han forhandleravtale med det slovenske selskapet Seaways som står bak mange av Europas fremste båter. Solvang skal ta seg av importen og salget av deres nye hybridbåt Greenline 33, som har fått enorm oppmerksomhet siden den første ble vist på Düsseldorfmessen i januar 2009.

Tøffing

Siden den gang er det bygget åtte prototyper som har fått prøvd seg under alle de værforhold som vil møte denne båten. Den har klart seg i 30 knops vind uten problemer i følge verftet. Og bildet du ser av båten ble tatt den dagen vinden ble målt til 30 knop. Solvang var selv med og testet båten nå i desember, og mener dette er fremtiden.

-Jeg har lenge vært på utkikk etter en ”grønn båt”. Greenline er det nærmeste jeg kan komme fremtiden akkurat nå. Dette gjør jeg i full forståelse med Bavaria, men har valgt å opprette et nytt selskap som skal hete SOL-Marine hvor disse båtene kommer inn, sier Lars Erik Solvang.

Navnet har han valgt av to grunner; Sitt eget etternavn, og at dette indikerer nye tanker, -og at båten faktisk også lades av store solcellepanel i taket, sier Solvang.

Årets båt?

Greenline 33 har gått sin seiersgang i messe-Europa, og er også nominert til Årets Motorbåt i Europa i klassen for innovative båter.

-Jeg har selv testet båten i sjøen. For første gang har man klart å skape en hybridbåt som kan kalles for båt. Alt annet har vært rariteter, som ikke nødvendigvis er ment og selges, sier sjefredaktør Lori Scüpbach i det sveitsiske båtbladet Marina.

Når produksjonen kommer i gang på nyåret skal det lages 90 båter. 30 av disse skal allerede være solgt i følge Solvang. Det er allerede lagt planer for å utvide med en 40-foter.  

Solvang fortsetter som Bavariaforhandler, og der går også butikken som smurt om dagen. Han har i oktober og november solgt åtte nye 28 fotere.

Flere satser miljø

Av hybridbåter er det ikke så mange på markedet ennå, men Båtliv har tidligere skrevet om norsk-svenske Storsjøbåter som samarbeider med det svenske teknikkfirmaet Precer om å lage en meget miljøvennlig hybridløsning for båt. Den skal også gå på trepellets og elektrisitet.

Ellers satses det for tiden stort på elektriske båter. Blant annet har norske Polar entret markedet med elektrisk snekke. Polars el-snekke levers med en 3,5 hesters el-motor og har mange timers båttur med fulle batterier. Det dukker også stadig opp nye løsninger, og amerikanske Lear Boats prøver å kombinere luksus og elektrisk båt med Lear 204 som har en rekkevidde på 40 nautiske mil.

Se flere bilder og les mer om båten

Fakta om Greenline

Lengde: 9,99 m

Bredde: 3,49 m

Dybde: 0,65 m

Tomvekt: 4500 kg

Soveplasser: 5

Toilets/washrooms 1

Drivstoff: 400 l

Vanntank: 300 l

Motor: Diesel VW Marine TDI 75-4

Max fart: 10 knots

Rekkevidde i syv knop er 700 nautiske mil

CO2 utslipp i syv knop er 15 gr per nautisk mil

Fart med elektrisk motor er opp til 6 knop

Fart og rekkevidde med batterier er fem knop og circa 20 nautiske mil

Design: J&J Design

Utvikling og bygging Seaway Slovenia

CE B

Se flere bilder og les mer om båten

Går meget pent i sjøen.
Lekkert interiør.
Lars Erik Solvang.