
Se Bavaria R55 Fly med 360:

Luksubåt fra Bavaria solgt usett
Bygg nummer tre av Bavarias nye 55-foter er solgt til norsk eier, uten at kjøperen engang har vært om bord.Se deg rundt i båten med Båtlivs 360-visning!
Se deg rundt med Båtlivs 360-visning nederst i teksten.
Fram til torsdag kl 12 er artikkelen åpen for alle. Deretter blir den Pluss, og er tilgjengelig for abonnenter av Båtliv. Bli abonnement her!
På Boot Düsseldorf var det premierevisning av den største motorbåtnyheten til nå. Men vi trenger trolig ikke vente lenge før vi får se den første båten i norske farvann. Bygg nummer tre ble solgt til en norsk eier, dagen etter avdukningen, og det uten at den kommende eieren engang har vært om bord. Det er snakk om en eier som tidligere har hatt flere modeller fra Bavaria, og skal være såpass fornøyd denne gangen at båten ble kjøpt usett.
LES OGSÅ: 11,2 meter og to utenbordsmotorer - dette kan bli nye Askeladden
Fra 9,5 millioner
Prisen for Bavaria R55 Fly starter på 9,5 millioner kroner, men varierer noe avhengig av eurokursen. Fullspekket vil den komme på om lag 12 millioner kroner, om du da ikke i tillegg vil ha med en stabilisator til en million ekstra. Men påkostet stiller den fortsatt godt opp mot konkurrerende båter.
LES OGSÅ: Princess satser på lyd
– Bavaria R55 Fly tar opp konkurransen med båter som Princess, Fairline, Azimut og til viss grad Sealine, sier Lars-Erik Solvang som er daglig leder og daglig leder av Bavaria Båt Norge AS.
Konkurrerer med Princess
At den tar opp konkurransen med et varemerke som Princess er kanskje ikke så rart, når det er tidligere produktsjef Robert Chaffer som har hatt prosjektansvaret for denne 55-foteren. Og når man kommer om bord kan det vel sies at de færreste hadde gjettet at dette er en Bavaria, om de ikke allerede har fått noen solide hint.
LES OGSÅ: Største båt på verdens største båtmesse
Nå skiller denne båten seg også fra andre modeller med at den ikke bygges på Bavaria-fabrikken i Tyskland. Den bygges på et verft i Kroatia, der Bavaria også bygger sin største seilbåt.
Fire bad
Båten har tre lugarer, men for en norsk eier kan man vel si at den har fire. Den fjerde lugaren er tiltenkt mannskap, og er helt akter i båten, med eget bad. Og ja, de tre andre lugarene har også hvert sitt bad. Det er som sagt lite som minner om Bavaria når vi går rundt i båten, og det skinner igjennom at denne vil være en verdig konkurrent til veletablerte båtprodusenter innenfor samme størrelse. Akterdekket er i god størrelsen, og det første vi kommer inn til er en uvanlig stor og velutstyrt bysseløsning, med benker på både babord og styrbord side, i tillegg til masse skapplass. To trinn opp til salongen gjør at man her sitter litt ekstra høyt, med påfølgende oversikt, samtidig som ståhøyden i lugarene under blir enda bedre. Den tredelte sofaen på babord side, som hører til salongen, kan separeres til puffer som kan trekkes nærmere bordet. En tilsynelatende smart løsning!
Utgang fra førerplass
Fra førerplassen på styrbord side er det utgang til dollbordet. Trekker vi ned er det tilgang til tre av lugarene. Alle lugarene har dobbelkøye, men i sidelugaren kan man også velge å separere sengene. Belysningen virker også gjennomgående god i båten, samtidig som store skrogvinduer slipper inn bra med lys i lugarene. Her er det god yachtfølelse innenfor båtens 55 fot.
– Jeg er veldig fornøyd med kombinasjonen av alle elementene designerne har fått til i denne båten. Det har vært en kabal å få alt til å gå opp, og her har de virkelig klart det, sier Solvang.
LES OGSÅ: Auda, Audi!
– Kommer denne som coupe-båt også?
– Ja, det vil jeg tro at den gjør, svarer Solvang. Han forteller at av tidligere modeller har de faktisk solgt flere coupebåter enn av flybridgevarianten av samme modell.