AVANSERT: Petter Antonsen viser frem den nedsenkbare baugpropellen bygget i karbon.

Vekker oppmerksomhet med karbon

Norske Sleipner tiltrekker seg kjente verft og konkurrenter med eksklusiv baugtruster.

Publisert Sist oppdatert
LETT: Støpearbeidet er krevende. Karbonversjonen koster ca 30 prosent mer, og veier ca 30 prosent mindre enn standard versjon.

Sleipner fra Fredrikstad breier seg på utstyrsutstillingen Mets i Amsterdam, og har flere nyheter. Mest oppsiktsvekkende er en baugpropell skreddersydd for båtkjøpere som er opptatt av vekt om bord. Det gjelder ikke bare seilbåter. Azimut S7, som Båtliv skrev om på mandag er fullt ut bygget i karbon. Til og med kleshenger i karbon kan kjøpes som ekstrautstyr for 2000 kroner.

For de store

 Det er langt smartere å bruke pengene på en lettere baugpropell. Baugpropellen er dessuten plassert langt frem, hvor vekt får en større negativ effekt.

– Dette blir ingen volumselger. I første omgang er det for de største båtene fra 90 til 130 fot. Årsaken for at vi viser det frem her, er heller å fortelle hva vi er i stand til å produsere, forklarer Petter Antonsen. Sleipner produserer alt selv, også støp med karbonfiber.  

30 prosent lettere

Båter bygget i karbon vil spare vekt hvor det er mulig å spare. Baugpropellen til Sleipner i karbon, veier ca 30 prosent mindre enn en normal versjon. Vanligvis er delene som her er støpt i karbon, støpt med glassfiber.

– Det koster, men karbondelen er bare en del av mange kostbare komponenter. Prisøkningen fra en standardutgave vil ikke være mer enn ca 30 prosent, opplyser Antonsen.

Det er sælig verft som Nautor Swan og Baltic som har vist interesse. Antonsen har også observert konkurrenter på standen som har studert løsningen. Sleipner har i dag en høy stjerne i markedet, og blir valgt av de kvalitetsbeviste verftene. Med karbonutgaven så vil merkevaren få enda ett løft.

STORT: Den nedsenkbare baugpropellen er foreløpig for de største båtene, men Antonsen tror at det vil komme mindre modeller om produktet slår an.