PRØVEKJØRT: TRE NYE EL-BÅTER

Elektriske eksperimenter

El-drift blir temmelig sikkert et viktig supplement til fremtidens båtliv. Og denne fremtiden kan komme før vi aner det.

Publisert Sist oppdatert

En av de sentrale aktørene på el-markedet er Torqeedo. Selskapet har funnet et godt grunnlag for samarbeid med skandinaviske båtbyggere. Og på en stor finsk samling for båtjournalister i sommer viste lokale båtprodusenter tre vidt forskjellige el-modeller i samarbeid med den tyske motorfabrikken.

På raskere båter er det litium-familien som gjelder, og alle båtene hadde batterier basert på den velprøvde nikkel-mangan-koboltoksid (NMC)-teknikken vi kjenner fra godt elektroverktøy, el-sykler og ikke minst fra mange el-biler.

Vi fikk prøve to småbåter med «landstedsbåtmotorer» og kompakte batterier som kan ligne på helt vanlige batterier pluss en dagstur/hyttependlerbåt som med hell dro nytte av den nyeste trenden: Bilbatterier fra BMW. Nimbus har allerede el-modeller med i3-batterier, nå følger andre etter.

Uansett er dette spissteknologi som kan kjøpes i dag. Av den som har råd.

Les om el-båter her:

 

TERHI 400 C /TORQEEDO
TERHI 400 C /TORQEEDO

 

GAMMELT OG NYTT: Merino Mustang er en ekte retro-båt med gode fartsressurser og fine kjøreegenskaper. El-drift er derimot noe helt nytt.
GAMMELT OG NYTT: Merino Mustang er en ekte retro-båt med gode fartsressurser og fine kjøreegenskaper. El-drift er derimot noe helt nytt.

 

FART OG STIL: Merione 22 LC er bygget med tanke på el-drift, selv om andre typer drivverk kan leveres. Kombinasjonen av smekre skroglinjer og lav vekt gir fine fartsressurser.
FART OG STIL: Merione 22 LC er bygget med tanke på el-drift, selv om andre typer drivverk kan leveres. Kombinasjonen av smekre skroglinjer og lav vekt gir fine fartsressurser.
Powered by Labrador CMS