Økonomi i båtbransjen

VOKSER: Benny Martinsson har samlet det skandinavisk Princess-markedet, og salget vokser
VOKSER: Benny Martinsson har samlet det skandinavisk Princess-markedet, og salget vokser

Princess dobler salget i år

Luksusbåt-markedet er i vekst, og Princess Yachts Norway dobler salget av nye båter i år sammenlignet med i fjor.

Publisert

Princess har i årtier vært drømmebåten for mange nordmenn. Det engelske verftet bygger luksusbåter i størrelsen fra 35 til 95 fot. Benny Martinsson har de siste årene samlet det skandinaviske markedet. Under Premium Yachts Scandinavia AB ligger også Norske Princess Yachts Norway AS.

Ifølge Martinsson solgte Premium Yachts Scandinavia i 2020 båter for over en halv milliard svenske kroner. Dette dreier seg om i alt 101 båter fordelt på Norge, Sverige og Danmark, hvorav 24 nye Princess-båter og 77 brukte båter.

Han sier at virksomheten gikk i pluss i 2020, men omsetning og resultat ble dårligere enn forventet på grunn av koronasituasjonen. Verftet i Plymouth stanset mesteparten av produksjonen i nesten tre måneder fra mars av smittevernhensyn. Forsinkelsene førte til at salgene ikke kunne inntektsføres innen 31. august, som avslutter regnskapsperioden for selskapet. Dette gikk spesielt utover det norske markedet, men båter blir levert fortløpende, opplyser Martinsson.

­–Vi vil se flere nye skjønnheter i den norske skjærgården til sommeren, sånn som Princess V40, F45, F50, V55, F62 og S66, sier Martinsson til Båtmagasinet. Han kan fortelle at Premium Yachts-konsernet har hatt inntektsvekst hvert år siden etableringen i 2017. Ser vi på offisielle regnskap mer enn doblet omsetningen seg for Premium Yachts Scandinavia AB fra 2018 til 88,5 millioner svenske kroner i 2019. Driftsresultatet økte fra en halv million til nær halvannen million kroner i samme periode.

Powered by Labrador CMS