ELLÖS: Det var flere båter og flere folk på bryggene under Öppet Varv i slutten av August.

Lys i siktet i Sverige

Sweboat viste frem resultatet fra deres årlige undersøkelse blant båtbransjen i Sverige. De er positive for fremtiden.

Publisert

Etter pandemien har båtbransjen stoppet opp, også i Sverige. Undersøkelsen er helt fersk hvor Sweboats 800 medlemmer har blitt spurt, og ca halvparten har svart.

Kort oppsumert, så sier undersøkelsen at bruktbåtsalget går bra, det er tregere å få solgt nye båter. Service og vedlikehold øker. Salg av drivstoff i 2025 er på nivå som i 2024.

Av de som har svart er 57 prosent positive for neste sesong, 10 prosent negative og 33 prosent er hverken eller.

LYS: Mats Eriksson i Sweboat har utført en undersøkelse blant båtbransjen i Sverige. Bruktbåtmarkedet er bra med nybåtsalg går tregere.

 

Hvordan har 2025 sesongen vært?

40 prosent sier at sesongen har vært som før pandemien, 33 prosent mener den har blitt verre, mens 27 prosent mener den har blitt bedre. I år sammenlignet med i fjor sier 50 prosent at sesongen er lik, 27 prosent at den har blitt dårligere, mens 23 prosent har hatt en bedre sesong.

Båtsalg og salg av tilbehør

For 60 prosent av de som har svart, er salg av nye båter uaktuelt.

Av de som svarte sier 16 prosent av nybåtsalget har vært bedre enn i 2024, 32 prosent sier den er lik, mens 52 prosent sier at salget av nye båter er dårligere.

For brukte båter sier 21 prosent av bruktbåtsalget har vært bedre enn i 2024, 43 prosent sier den er lik, mens 36 prosent sier at salget av nye båter er dårligere.

For salg av reservedeler og tilbehør er tallene bedre. 30 prosent har solgt mer i 2025 enn i 2024, 50 prosent det samme, og 20 prosent har solgt mindre.

USA: Magnus Rassy forteller at de selger i USA tross utfordringer med toll.

Selger i USA

Magnus Rassy fortalte også litt om hvordan situasjonen er for Hallberg-Rassy, det store lokomotivet i svensk båtindustri. USA er et viktig marked for Hallberg-Rassy, men usikkerheten rundt tollspørsmål har gitt utfordringer. Verftet kuttet ned på produksjonen til 75 prosents kapasitet for å møte utfordringene, men har nå økt opp til 88 prosent fordi etterspørselen er bedre enn fryktet. Kunder i USA kjøper Hallberg-Rassy, og omgår tollen ved å ikke importere båten inn i USA.

– Salgsprosessen er mer omstendelig, men vi opplever at kunder i USA finner løsninger. Vi selger derfor godt med båter fremdeles til USA, sa Rassy på Öppet Varv. Han selger også bra i Sverige og ser at kundene ikke lengre er vanlige lønnsmottagere, men er folk som har tjent penger på eiendom eller solgt sitt firma.