Banebrytende båt fra Askeladden
Askeladden Commuter 11 er en storvokst og tung tøffing som svinger som en ballerina rundt sin egen akse. Se verdens første bilder og video her.
Commuter 11 er en okse av en båt, over 11 meter lang og med en vekt på ni tonn. Askeladden har aldri vært i nærheten av å lage noe så stort før. Likevel skal båten være miljøvennlig. Det finnes ikke tropisk tre om bord, og et helt nytt drev kalt Zeus gir båten lavt drivstofforbruk i tillegg til veldig gode manøvreringsegenskaper. Toppfarten er ifølge Askeladden tett under 40 knop.
Båtliv er første medium i verden som får fotografere og inspisere den norske nyskapningen, som er utviklet i Slovenia, og som avdukes under åpningen av utstillingen ”Sjøen for alle” fredag formiddag. Båten har et romslig dekkshus med råtøff førerplass. Designet er moderne med buede linjer
- Commuter 11 er høyteknologi med løsninger som aldri tidligere har vært lansert i en fritidsbåt. Den er utstyrt med elektriske systemer som kommuniserer. Det gjør fjerndiagnostikk og systemkalibrering mulig - samtidig som båten er i rom sjø. Med mobilen kan systemer om bord fjernstartes. Dette e teknologi Askeladden har hentet fra bilindustrien.
Dette gir en helt spesiell trygghet og sjøegenskaper og muligheter for praktiske fasiliteter, sier teknisk direktør Georg Askvik i Askeladden. Fredag 29. februar er det verdenspremiere for båten, på båtmessen Sjøen for Alle i Lillestrøm.
Sidelengs
Det spesielle fremdriftssystemet Zeus Pod Drive er kort forklart doble kontraroterende propeller montert på to Pod Drives som kan svinge individuelt. Dette gir Commuter 11 oppsiktsvekkende manøvreringsegenskaper, høyere topp- og marsjfart, og radikalt lavere drivstofforbruk.Systemet er utviklet av Cummins MerCruiser Diesel og Mercury Marine.
- Båten roterer lett rundt sin egen akse, går rett sidelengs til kai, og med Zeus Skyhook dynamisk posisjonering holder den nøyaktig posisjon uavhengig av vær og vind, forteller Georg Askvik.
Commuter 11 er leveringsklar tidlig på nyåret i 2009 og prises opp mot fire millioner, avhengig av utstyrsnivået. Det høyteknologiske flaggskipet blir ny storebror i Commuter-serien, med to romslige sovekabiner. Eget tørkeskap for vått tøy er plassert akterut. Produsenten satser miljøvennlig, og båten blir 100 prosent fri for teak og annet tropisk trevirke. Commuter 11 leveres med treverk fra Or og Ask.
Førerplass
Sjøkapteinen Bjørn Møllerhaug, med 35 års fartstid fra hurtigbåter på norskekysten, har vært med å utvikle førermiljøet ombord. Møllerhaug har tidligere designet førermiljø for Redningsselskapets båter. Med vekt på sikkerhet og komfort er funksjoner og komponenter integrert i en ergonomisk helhet.
- Resultatet er et førermiljø som ingen så langt har sett maken til i en norskprodusert fritidsbåt, sier Georg Askvik. Båten får også joystick for fingerlett styring. I Commuter 11 lanserer Simrad sitt nye GB40 Glass Bridge-navigasjonssystem som blant annet har en skjerm på hele 19 tommer. Båten har også Recaro pilotstol med maritim luftfjæring som ivaretar sikkerhet og komfort i grov sjø.
Askvik forteller Båtliv at han har brukt tre år på å utvikle båten sammen med slovenske Seaways, norske Simrad og andre dyktige leverandører. – Hva slags båt dette er? Det er min drømmebåt, sier han.
Tekniske data
Lengde 11,20 meter
Bredde 3,90 meter
Dybde 0,90 meter
Vekt 9 tonn
Motor 2 x 380 hk Cummins QSB 5,9
Pris Fra 4 millioner kroner