Arnulfs logg-blogg II: Fra Skudneshavn til Os
– Fortsatt alt vel med båt og skipper. Mange og flotte inntrykk og opplevelser. Jeg ønsker alle en god hverdag, og et enda bedre avbrekk med 17. mai! skriver skipper Arnulf Wibe i sin andre reiserapport fra turen langs Norskekysten. I løpet av et halvt års tid skal Arnulf seile med sin Dolphin 40 fra Oslo til Kristiansand og nordover mot Lofoten.
”Norskekysten med Dolphin 2006”
Rapport nr. 2: Fra Skudneshavn til Os
----- Onsdag 3. mai ----------
Strekning: værfast i Skudeneshavn
En nydelig "landsby" som virkelig har lagt til rette for båtturister. Verste innseiling, men flotteste havn hittil !
----- Torsdag 4. mai ----------
Strekning: Skudeneshavn - Haugesund (20 nm)
Alt det tekniske på båten har nå fungert feilfritt i en uke ! Avreise i lettskyet vær. Problemfritt ut havnegapet, men de høye bølgene var der ! Setter nesa nordover Karmsundet (som er opprinnelsen for Norge - norveg= den veien som alle til sjøs brukte for å komme nordover). Karmsundet er trafikkert, og man må finne sin plass og tilpasse farten når det smalner til. Doffen gikk i lag med en fiskebåt og en stor slepebåt med langt slep. Midtveis får vi medstrøm, og farten øker …og øker. Til slutt logger jeg 10,5 knop ! (normal fart er 7,5 knop). Vinden øker til stiv kuling. Sterk vind i by-sundet. Legger til ved Marilyn Monroe/hotel Maritim. Soling på broa i shorts og t-skjorte. Mange koselige telefonsamtaler og brevveksling m e-post. Fant en bra brun pub: Mackkjellern. Fin lang prat med "sjefen", Einar.
----- Fredag 5. mai ----------
Strekning: Hyggedag
Nydelig vær, men sterk SØ vind. Besøkte Petter Sivertsen (kollega). Vi var på Trafikkstasjonen, som han leder, hjemme hos familien og på hytta hans i Sveio (S Bømlafjd). Ble vist byen og alle omgivelser fra et flott utsiktspunkt på Steinsfjellet, og vi var på Avaldsnes og så på gamle vikingekonge-tomter (Harald Hårfagre, Olav Trygvasson (krk oppkalt) og Håkon Håkonson). Det nye Nordveg-senteret var stengt, så dit MÅ jeg tilbake ! Det lå helt fantastisk til og var svært innbydende for en historieinteressert sjel. Middag avec hjemme hos Petter og Randi. Tilbake på båten fant jeg en ny nabo-båt som hadde okkupert strømkabelen min (koplet vekk Doffen !). Fikk, med litt møye, varslet om at jeg dessverre trengte kabelen selv. Ble møtt med aggresjon og melding om å reise et visst sted ! Vurderte sterkt å puste på han for at han skulle få et avkjølende bad, men når jeg i stedet gikk min vei lot han meg få kabelen.
----- Lørdag 6. mai ----------
Strekning: Haugesund - Mosterhavn (24 Nm)
En ny fantastisk dag. Løvet springer ut for fullt i dag. Fortsatt frisk bris fra SØ, men det er helt uproblematisk over Sletta. Medvind og medstrøm ga 9 knops fart ! Av med klærne underveis for å la hele kroppen få årets første oppleve det deilige været !
Befaring til fots i Mosterhavn. En historisk perle. Opplevde solnedgangen fra toppen over Moster krk, hvor "Olavskorset" (?) står, med utsikt utover hele Bømlafjorden. Det var FLOTT !
Spesielt: Det var spesielt å passere Bloksen v Ryvarden fyr, der Sleipner gikk ned med mange mennesker (nov 1999?). Jeg var Forsvarssjefens vakthavende offiser (i Forsvarets overkommando) når det sjedde, og fulgte redningsaksjonen tett. Bl a måtte jeg formidle at Forsvaret ikke ville rekke fram med skip eller helikopter i tide til å redde de som vi visste akkurat var havnet i havet.
----- Søndag 7. mai ----------
Strekning: Mosterhavn - Sagvåg/Stord (5 nm)
Sykkelen min, som henger på hekken av båten, var skikkelig rusten og måtte smøres og mosjoneres skikkelig før bevegelige deler fungerte. Deretter et par mils tur - først til Røyksundkanalen. Den er idyllisk, men jeg ville ikke gått gjennom m Doffen fordi den både er relativt grunn og delvis veldig smal. Var også i Grindheimsvågen, som var en nydelig og fin havn. Det var så mye pent å se på sykkelturen, bl a eksploderte farger og blomster overalt på denne solskinnsdagen, at jeg ble helt rørt. NYDELIG - Jeg er privilegert som får oppleve og har tid til å fordøye slikt !
Vinden økte i Mosterhavn, og jeg kjørte NØ over fjorden til Stord/Sagvåg hvor det var lunere. Kom i prat med en gjeng hyggelige ungdommer (17-18 år) som hadde et snekkeprosjekt liggende ved siden av Doffen. Hadde også en lang prat med en av eierne av brygga i vågen, som gjerne ville formidle salg av skuta til Olav Akselsen - en gammel og sliten seilskute, med et karakteristisk preg (en jakt ?). Viste meg også en aldeles nydelig færing som sto godt forvart i naustet.
----- Mandag 8. mai ----------
Strekning: Sagvåg - Sundal (Maurangerfjd/Hardangerfjd) (39 nm)
Dagen startet med mye skravling i butikken på kaia. En gjeng som hadde dagens kaffeprat var behjelpelig med det meste (kart og turforslag i Hardangerfjorden). Avreise 1030. Vinden var løyet og tidvis var det vindstille. DEILIG å kunne kaste klærne. Passerte Rosendal 1400. Nydelig innover fjorden. Bøyde av inn Maurangerfjorden og la til på en aldeles nydelig gammel dampskipskai/gjestebrygge. Her er det penere enn på de fineste postkort ! Solkremen tas som vanlig fram for seint. Rompa er allerede solbrent ! Rakk innom butikken på brygga. Handelsmannen driver gjestebrygga og hjelper med det meste, inkl turforslag. Tok en rekognoseringstur på sykkel i et praktfullt terreng opp Bondhusdlen.
----- Tirsdag 9. mai ----------
Strekning: Fjelltur til sykkel og til fots
Pakket tursekk og syklet opp til Bondhusvatnet ca 4 km. Derfra til fots inn i Folgefonna nasjonalpark, åpnet 14 mai 2005 av dronning Sonja (gravert inn i en stein på stedet). Gikk langs vannet, over bruer som var under gjenoppbygginge etter storflom og opp lia til bunnene av Bondhusbreen. Vider opp langs høyre side av breeen så langt det gikk (litt risky) Det buldret i breen, og det gikk et ganske stort steinras noen hundre meter unna meg (faktisk livsfarlig hvis jeg hadde vært der). Gikk videre opp over en kam og til et vann med en hytte, hvor jeg sovnet et par timer i en varm hyttevegg. Formen er ikke på topp etter en vårsesong med litt mindre mosjon enn vanlig, så jeg var sliten når jeg kom ned til Doffen igjen. Men der ventet en 70 fots seilskute (Safier med 14 hollendere, som begeistret stakk en øl i hånda på meg og inviterte til middag sammen med dem på brygga ! Det viste seg at et par eide og bodde i båten, og hver sommer levde av å ta med passasjerer på cruise langs norskekysten. En overrasskende og hyggelig avslutning på en dag som jeg ble fysisk sliten !
----- Onsdag 10. mai ----------
Strekning: Sundal - Rosendal (16 nm)
Ble urolig over hva jeg ser i vannutskilleren - en grå masse med antydning av perler. Dieseldyr ? Samtale med Knutsen Maskin/Viggo beroliger. Antagelig er det kondensfjærneren som gjør jobben. Byttet første og andre filter og rengjorde vannutskilleren. Tilsatte mer Alron på tanken. Holder det under oppsikt.
Nydelig vær på ferden. Vindstille, sol og varmt. Fikk gratis strøm fra frisørsalongen på brygga. Det gjør godt å være blid og hyggelig., og her fikk jeg ikke lov å betale ! Sykkelturer rundt i Rosendal. Baroniet m parken omkring er rett og slett NYDELIG !
----- Torsdag 11. mai ----------
Strekning: Rosendal - Os (27nm)
Overskyet. Økende vind og synkende temperatur - 10 grader. Fy for en forandring ! Fisket litt underveis. Innom Gripnesvågen (beskrevet som en fin havn for fritidsbåter), men det falt ikke i smak. Synes å se et mønster i at beskrevne havner (Norsk sjøatlas og Redningsselskapets havneguide), også uthavner, kan ha mye "sjenerende" begyggelse og trafikk uten at det er nevnt. Havna i Os er ikke spesielt god selv om det er en skikkelig lang gjestebrygge med flotte tilbud til båtfolket. Gratis havn, og strøm kan leies. Sterk utadgående strøm fra elva spilte meg et puss ved tillegging (så ikke at det var et elveos). Hekken ville ikke legge seg inntil kaia enda alle øvrige forhold lå til rette for en perfekt landing i kastevindene. Dermed krevdes tålmodighet og til slutt måtte bauen motsatt vei ! Fylte diesel, dieseldyrbekjempningsmiddel (forebyggende) og vann. Esso stasjonen på kaia hadde alt, og kvinnen bak disken kunne virkelig diskutere båt og motor. Tydelig at jeg nå kommer inn mot områder hvor båt og motor er en større del av hverdagen enn på Østlandet hvor pølser og kaffeavtale er kunnskapskravet på bensinstasjonene.
Gjennomsnittsforbruket av diesel er så langt på turen 6,9 liter i timen. På en 6 sylindret 6 liters motor er det veldig bra ! Oljeforbruket holdes under oppsikt.
----- Fredag 12. mai ----------
Strekning: Os - skjærgården syd Bergen (6 nm)
Småputring i skjærgården i lettskyet, kaldt vær. Litt sjenerende vind. Endte opp på svai utenfor Forstrøno (v Okesbåsen). Fottur på land.
----- Lørdag 13. mai ----------
Strekning: Skjærgården syd Bergen (5nm)
Kort båttur for handling og bryggekos (solskinn men kald vind) på en gammel koselig landhandel m brygge, på Vedholmen. Til sundet mellom Strøno og Forstrøno, og ligger på svai i liten bukt, skjermet mot sjenerende kveldsvind.
----- Søndag 14. mai ----------
Strekning: Strøno - Os (6 nm)
Observerer snø langt ned i fjellsidene nede ved Hardangerfjd ! Avslapping om bord i skiftende vind og mye regnbyger.
----- Mandag 15. mai ----------
Strekning: Os - Lerøy i Korsfjd (14 nm)
Avreise i sol og vindstille. Kaldt ! Kastet anker på sørsiden av Lerøy, et pent friluftsområde i en bukt.