Amerikanerne kopierer Europa
Når du er i Europa, så gjør som europeerne. En av verdens største båtprodusenter gjennom tidene, amerikanske Bayliner, ønsker nå å erorbre det europeiske båtmarkedet.
”The free ride is over man”. Følgende setning ble plukket opp på pressebussen fra hotellet til utstillingen i går, og bedre går det vel ikke an å utrykke det stadig flere i den amerikanske båtbransjen opplever om dagen. Ett hjemmemarked som smuldrer opp, og hvor nye markeder må erobres.
I går hadde amerikanske Bayliner verdenspremiere på sine to nye Avantibåter i Genova. Et stilskifte og nytt design som helt klart har sin opprinnelse i Europa.
Redaktør Claudio Russo i Italeienske Barca de Motore, hadde ikke mer enn et skuldertrekk og komme med, etter at han var på presskonferansen i forbindelse med premieren.
-Denne type båter har vi sett før. Store produsenter som Beneteau (Sundeck) er en av de som ligner veldig. Det er klart at amerikanerne nå prøver å lage Europeiske båter når de nå må ut å se seg om etter nye kunder, sier Russo.
Her hjemme har OceanMaster solgt i bøtter og spann av sin 620 over samme lest. Askeladden har også tenkt i disse baner med sin splitter nye S6. Dollaren stiger også, så prismessig blir de ikke særlig billigere enn det franskemnnene kan tilby i dette segmentet, i følge redaktør Russo.
Den største Avantien kostet i overkant av 56 000 Euro med 20 prosent moms. I Norge må man legge til 5 prosent ekstra moms og hk-avgift.
Uansett, Avanti 7 og Avanti 8 er to åpne båter med liggeplass i konsollen og opphevet fordekk. Store skjærgårdsjeeper med bomulighet. Åttemeteren har stort akterdekk med kombinert sofa og solseng. Begge modellene kommer med innenbordsmotor, og det kan velges mellom flere alternativer bensinmotor, eller alternativt den lille dieselen på 1,7 liter fra Mercruiser for Avanti 7, eller 2,8 literen for Avanti 8.
Avanti 7
Length Overall (LOA).............................. 6.83 m
Beam..........................................................2.46 m
Weight.....................................................1,734 kg
Deadrise.......................................................... 20°
Draft Hull.................................................... 50 m
Draft Max.................................................... 54 m
Bridge Clearance.......................................1.89 m
Fuel Capacity............................................155.3 L
Avanti 8
Length Overall (LOA)..............................7.92 m
Beam..........................................................2.56 m
Weight.................................................... 2,387 kg
Deadrise.......................................................... 22°
Draft Hull................................................... .60 m
Draft Max.....................................................63 m
Bridge Clearance....................................... 1.93 m
Fuel Capacity.............................................265 L
Water Capacity..........................................75.7 L