- Vinteren skader hundrevis

De siste sju ukene har over hundre båter gått til bunns som følge av vinterværet. Eierne kan ikke regne med at forsikringen dekker skadene. (09.02.10)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

Dette viser tall i følge If Skadeforsikring. De siste sju ukene skal forsikringsselskapet ha fått melding om rundt 10 til 15 båter som har gått til bunns hver uke. Årsaken skyldes at flere båteiere ikke har tatt opp båtene i høst, og den strenge vinteren med skruis og tettpakket drivis har sendt flere båter til bunns fordi eierne ikke har passet på.

- Dette er ille

- Veldig mange båter lider om dagen. Dette er er ille, sier informasjonsdirektør Jack Frostad i If Skadeforsikring, til NRK. Han forteller at havnene er fulle av båter som er ødelagt eller har sunket på grunn av vinterværet, og påpeker at eierne ikke kan regne med at forsikringen dekker disse skadene.
- Skader på båter som ligger nedskrudd i isen uten bobleanlegg vil ikke forsikringen dekke, sier Frostad. Tallene fra If viser at 1 av 3 båtskader skjer om vinteren, mens båten ikke er i bruk. Mest utsatt er trebåter og selvlensende båter. De vanligste skadeårsakene om vinteren er båter som synker eller skades i opplag på land. 

Verst i vest

I følge Frostad gjelder dette hele Østlandsområdet og også på Vestlandet. 
- Det nye er jo at vi har mange vinterskadde båter på Vestlandet. Skadene her går først og fremst ut på at båteiere ikke har stengt skroggjennomføringer slik kravet i forsikringsvilkårene er. Ellers er det mange båter på Østlandet som ikke ligger i boblehavn og som har fått store skader i isen. Noen ivrige båteiere har til og med gått i isen med trebåter, uten ishud, og har fått store skader. Det er jo unntak i forsikringsvilkårene for skader ved isberøring - bortsett fra når man ligger i boblehavn.

- Daglige meldinger

- Vi får omtrent daglig melding om båter som synker, fastslår fagsjef Per Arne Strandenes ved Ifs båtsenter i Bergen.
- Om sommeren ligger de selvlensende båtene med stoppekranene åpne for å drenere bort vannet. Mange av disse båtene ligger med stoppekranene åpne også om vinteren, og da blir snø og frost en risiko. Drenshullene sitter lavt over vannet, og snøtyngden kan presse båten så lavt i vannet at vannet renner inn i båten i stedet for ut, sier Strandenes. Han presiserer at denne typen båter som ligger på vannet mellom 1. november og 31. mars, skal ha montert stoppekran, og at denne skal være stengt når båten ikke er i bruk.

- Pass på båtene

Fagsjefen oppfordrer båteiere til å etterse og måke båten jevnlig, og ber folk være ekstra oppmerksom ved væromslag da snøen gjerne blir enda tyngre. 
– Vi ser at vind i tillegg til at båten er nedtynget av snø, gjør at båten oppfører seg annerledes på vannet. Det blir også mer press på fortøyningene, noe som understreker viktigheten av forsvarlig fortøyning.