Vågen i gjeldsforhandlinger
Etter negativt årsresultat de to siste årene har Vågen Båtbyggeri AS nå inngått gjeldsforhandlinger for å bli enige med kreditorene. Med ordrer på nye Vågen 40 og frisk kapital har båtprodusenten likevel godt håp om å komme på rett kjøl. (19.09.2008)
Av Therese Vågen
Foto: Atle Knutsen
Store forsinkelser knyttet til utviklingen av ny båtmodell, forsinkelser i produksjonen og flytting til nye produksjonslokaler skal være hovedårsaken til de økonomiske vanskelighetene for båtprodusenten fra Romsdal.
Forsinkelser
I 2006 og 2007 hadde selskapet et negativt årsresultat på litt i overkant av henholdsvis en og to millioner kroner. I følge daglig leder Svein Mathiassen skyldes den negative økonomiske utviklingen en rekke uheldige omstendigheter.
- På slutten av 2006 fikk vi kostnader knyttet til utvikling av en ny form for vakuuminfusjonsstøpning, som ble kraftig forsinket. Dette førte igjen til forsinkelser i produksjonen, sier Mathiassen til Båtmagasinet.
Maks uflaks
For ikke å få stans i produksjonen, valgte Vågen Båtbyggeri derfor å satse på å utvikle sin flybridgeform med nytt design, nærmere bestemt Vågen 40.
- Men så ble også denne forsinket og dermed ble det forskyvninger i produksjonen. I tillegg fikk vi kostnader knyttet til utvidelse av arbeidsstokken fra 8 til 12 ansatte, samt at vi sommeren 2006 samlet all produksjon i våre nye produksjonslokaler på Nautneset.
Tøffe vilkår
Forsinkelser kombinert med kostnader med å få i gang nye produksjonslokaler samt opplæring av nye ansatte, førte dermed til at Vågen Båtbyggeri AS fikk økonomiske vanskeligheter.
- Vi jobbet lenge for å forsøke å skaffe finansiering, og trodde lenge vi skulle greie det. Men så viste det seg å bli umulig med den markeds- og finansielle situasjonen vi er inne i.
Positive utsikter
Per 30. mars i år hadde selskapet isolert sett et positivt driftsresultat på 124.000 kroner, og daglig leder Svein Mathiassen ser ikke mørkt på selskapets framtidsutsikter tross negativt årsresultat de to siste årene. Vågen Båtbyggeri har nå fått ordrer på levering av den nye modellen med begrenset passasjersertifikat, noe som betyr at fritidsbåten kan brukes som passasjertransport for inntil 12 personer.
- Vi har fått god respons på den nye modellen fra skyssbåtmarkedet, hvor vi har levert tre båter og skal til å levere den fjerde. Dette er et marked som ikke er så påvirket av lavkonjuktur som fritidsbåtmarkedet. Skyssbåtmarkedet har også valgt Vågen 40 for dets gode sjøegenskaper og for å være driftsøkonomisk, noe som vi mener er egenskaper som også vil gjøre den interessant for fritidsbåtmarkedet. For dette er en fritidsbåt, understreker Mathiassen.
Full drift
Under gjeldsforhandlingsperioden er Vågen Båtbyggeri i full drift, og det er i følge daglig leder ingen planer om permitteringer blant de 12 ansatte.
- Vi ser at vi kan produsere mer effektivt og viser at vi kan få til produksjonen. Budsjettet for neste år er satt, men vi avventer dette mens gjeldsforhandlingene pågår og til vi er blitt enige med kreditorene. Så håper vi på å være tilbake i ordinær drift når forhandlingene er over, sier daglig leder Svein Mathiassen, og legger til at det nå også blir skutt inn frisk kapital i bedriften.