Tregt marked = kjøpers marked

Med dårlig sommervær, kraftig renteøkning, dyrere oljepriser og stupende båtsalg, er det kjøpers marked for den som går med planer om å kjøpe seg båt. (03.07.2008)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

Med mange båter på markedet og en betydelig nedgang i båtsalget både for nye og brukte båter, kan dette være en svært gunstig tid å handle på – hvis du har penger på bok og en økonomi som tåler ytterligere renteoppganger.

Bredt bruktmarked

I følge administrerende direktør i Norboat, Erlend Prytz, er det kanskje først og fremst på bruktmarkedet at det er mulig å gjøre de store kuppene. For men salget av nye båter har sunket med 20 prosent og er tilbake på samme nivå som for fem år siden, tror Prytz at nedgangen i salget av brukte båter er mye større. Det er noe båtlystne og pengesterke kjøpere kan benytte seg av.

Markedet bestemmer

Prytz peker på at nye båter har sin verdi innenfor gitte prisrammer, mens verdien på en båt på det private markedet ikke er mer verdt enn det markedet er villig til å gi.
- Marginene på nye båter er allerede små, men jeg vil tro at det trege markedet vil gi grunnlag for større rabatter også på nye båter. På bruktmarkedet er nedgangen enda større og vil nok bety reduksjon i pris. Her er det er absolutt kjøpers marked.

Rentespøkelset skremmer

Fjorårets dårligere sommer, renteøkninger og stigende oljepriser får skylda for dårlig båtsalg. Likevel tror Prytz at hovedårsaken til det stupende salget først og fremst skyldes rentespøkelset.
- Mye skyldes en psykologisk effekt skapt av media. Samtidig som det varsles nye renteøkninger skriver media renten ytterligere opp, og skremmer folk fra å investere i kapitalvarer. Økt oljepris betyr for vår del at det blir dyrere å lage båter, og dyrere å bruke dem. Men dyr olje smører norsk økonomi og det går så det suser, påpeker Prytz.

Bekymret

Han forstår at folk blir tilbakeholden med å bruke penger på båt i en slik situasjon, og innrømmer at utviklingen bekymrer ham.
Jeg vil ikke male himmelen rosenrød, alt er ikke bra. Båtbransjen opplever allerede permitteringer og permitteringsvarsler, noe jeg synes er beklagelig å se. Prytz tror ikke båtbransjen vil tåle så veldig mange flere renteøkninger, og mener ytterligere renteoppganger vil få katastrofale konsekvenser hvis dagens situasjon vedvarer og fortsetter inn i neste år.