Sjarker kan være dødsfeller

Påbygde fiskesjarker kan være dødsfeller. Etter "Marina"-forliset advarer havarikommisjonen eiere mot å bygge på sjarkene sine. (03.04.09)

Publisert Sist oppdatert

Tekst: Therese Vågen
Illustrasjonsfoto: Trond J. Hansen

Den foreløpige rapporten fra Statens havarikommisjon for transport viser at fiskesjarken "Marina" sank uten å kantre, og at årsaken trolig var at lasten forskjøv seg slik at båten fikk slagside. Nå advarer havarikommisjonen de rundt 5.000 eierne av fiskebåter under 35 fot mot å bygge på båtene sine, fordi dette kan føre til at båtene blir mer ustabile.

Farlig ombygging

"Marina"-sjarken var opprinnelig bygget som kombisjark og solgt som fritidsbåt i 1999, men har senere hatt flere eiere. Blant annet har det blitt installert linespill på styrbord side aktenfor styrehuset, samt casing og mesanmast akter. I følge den foreløpige rapporten mener havarikommisjonen at ombyggingen med tilførsel av vekt høyt oppe har hatt negativ innvirkning på fartøyets stabilitet.

- Sjekk stabiliteten

- Statens havarikommisjon vil minne eiere og brukere av sjarker om at last på dekk virker negativt på fartøyets stabilitet. Unngå derfor last på dekk dersom det ikke er dokumentert med stabilitetsberegninger at dekkslast er trygt. Videre oppfordrer havarikommisjonen om å benytte kasser eller containere slik at lasten ikke forskyver seg, hvis stabilitetsberegningene viser at fartøyet tåler last på dekk. De advarer også mot å ha løs fisk lastet på dekk.

Høyt luftinntak

Minimumsplasseringen av luftinntak var i følge rapporten heller ikke tilfredsstillende på den forliste sjarken, og havarikommisjonen ber sjarkeiere om å kontrollere plasseringen av luftinntaket til motoren.
- Luftinntaket må være plassert tilstrekkelig høyt, og nærmest mulig senter av fartøyet. Dessto lavere og lenger ut mot styrbord eller babord side luftinntaket er plassert, dessto tidligere vil det komme i vann når fartøyet krenger.