Siste reis for sjøforklaringer
Fra 1. juli er nesten 150 år med sjøforklaring etter ulykker til sjøs historie. Sjøfolk og redere må ikke lenger forklare seg i offentlige høringer.
Publisert 13.06.2008
Dagens sjølov blir endret og parter som er involvert i ulykker skal nå forklare seg direkte til politiet, Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) eller Sjøfartsdirektoratet.
SHTs undersøkelser av sjøulykker skal forebygge nye ulykker og alvorlige hendelser, og bedre sjøsikkerheten generelt. Undersøkelsene skal ikke fordele strafferettslig skyld og ansvar. Endringen i sjøloven medfører at Sjøfartsdirektoratet får en mer aktiv rolle i oppfølging av ulykker. Direktoratet vil også ha anledning til å foreta egne undersøkelser av ulykker. Sjøfartsdirektoratet vil i hovedsak undersøke de ulykker SHT velger ikke å granske.
- Sjøfartsdirektoratet er svært opptatt av å forebygge ulykker. Vi vil derfor fokusere vårt tilsyn mot de deler av bransjen hvor risikoen for ulykker er størst. Et eksempel på dette er de fartøystyper som er mest utsatt for grunnstøtinger. Etableringen av et uavhengig granskingsorgan, i tillegg til at Sjøfartsdirektoratet selv kan undersøke enkelte ulykker, vil gi oss en bedre forståelse av årsakene til ulykkene, sier fungerende sjøfartsdirektør Sigurd Gude.
I den nye ordningen skal sjøulykke med tap av liv eller betydelig skade på skip, person og miljø varsles til hovedredningssentralene, som sørger for å varsle andre myndigheter om hendelsen. Skriftlig rapport om hendelsene skal sendes direkte til Sjøfartsdirektoratet innen 72 timer.