Offensive franskmenn
Bénéteau-gruppen gir full gass framover og skal i løpet av året og neste år lansere hele 29 nye modeller. (09.09.09)
Mens andre båtprodusenten rundt om i verden har nok med å holde seg flytende, har Bénéteau-gruppen til tross for 40 prosent nedgang i markedet, avslørt offensive planer om lansering av intet mindre enn 29 nye modeller i løpet av 2009-2010-sesongen. Til sammenligning lanserte franskmennene 18 nye modeller i 2008.
I følge International Boat Industry har denne satsingen vært mulig som følge av Bénéteau-merkevarens kreative styrke og en rekke utviklingsprosjekt. Båtprodusenten har også tilpasset arbeidsstokken og organisasjonen etter fjorårets nedgangstider, ved hjelp av frivillige avganger og kortere arbeidsdager. Den siste tiden har Bénéteau også fokusert på å få redusert lagerbeholdningene hos sine distributører, slik at det skal bli enklere å omsette nye modeller.
Under årets messe i Cannes presenteres nye Prestige 60, og Bénéteau har nå også satt ned et eget team som skal se på utviklingen av Monte Carlo-modellene og større motorbåter over 49 fot (15 meter). Den første båten, en 76 foter (23 meter) vil presenteres i løpet av 2009-2010-sesongen.
I tillegg til produksjon av seil- og motorbåter er Bénéteau-gruppen en betydelig aktør på hjemmemarkedet som produsenten av fritidsboliger i miljøvennlig tremateriale.