Nyutviklet norsk racingråtass

Powerboats of Norway tar nå opp kampen med amerikanske fartsmonstre, med sin første vakuumstøpte og dieseldrevne ”high performance”-båt i karbonfiber, produsert i Norge. (01.07.09)

Publisert Sist oppdatert

Av: Therese Vågen
Foto: Trond J. Hansen

Slike hurtiggående, bensindrevne racingbåter er et velkjent fenomen i USA, og har etter hvert også blitt mer og mer vanlige innslag i det norske skjærgårdsbildet.

Eneste i Europa

PBN 46 er derimot den aller første norskproduserte, dieseldrevne ”high performance”-båten i sitt slag. Ja, faktisk er Powerboats of Norway den eneste produsenten av slike båter i hele Europa. Den norske båtprodusenten er derimot ikke redd for å ta opp kampen med stormakta, selv om det første og fremst er europamarkedet som blir PBN 46s ”hjemmebane”.

Tre års utvikling

Etter tre års utvikling og samarbeid med designer Geir Arnestad og Djupevåg Båtbyggeri er den første prototypen til Powerboats of Norway endelig på vannet og behørig testet, en 46 fot stor dieseldreven ”high performance”-båt med 2x480 hk motor.

75-80 knop

Ett av målene har vært å minske gapet mellom ytelsen på bensindrevne og dieseldrevne båter, ved hjelp av nye produksjonsteknikker og mer effektiv skrog. Selv hevder PBN at de har klart å redusere vekten på slike båter med rundt ett tonn, noe som får betydelig konsekvens for både fart og ytelse.
- Hastigheten ligger på mellom 75-80 knop, forteller Bård Sandven.

Familiebåt

Selv om disse båtene kanskje først og fremst assosieres med racing og kanskje leketøy for voksne gutter, mener Sandven at de fint kan fungere som tur- og familiebåter, selv om motorrommet skjuler muskler på opptil 1200 hk. Han trekker paralleller til landeveien og påpeker at det fint går an å følge fartsgrensene, selv om du kjører en Porsche Cayenne.

Dempet utseende

I håp om å appellere litt bredere enn racingmiljøet har PBN også lagt stor vekt på båtens utseende og dempe ”harrystempelet” og det litt prangende utseende som slike USA-produserte båter gjerne er kjent for.

NB! Båtmagasinet har vært om bord og prøvekjørt den nye båten, resultatet kan du lese i papirutgaven etter sommeren.