-Ny og bedre sinkanode

Bergensfirmaet BEME Corrosion har utviklet et helt nytt zinkanodedesign, som skal gi mindre friksjon, og bedre beskyttelse mot galvanisk tæring.

Publisert Sist oppdatert

Av Lars Kristian Larsen

Galvanisk tæring er et mystisk fenomen som spiser opp metall i båten. Metaller reagerer i elektrolytter, og sjøvann er en elektrolytt. Sinkanoden kalles også offeranode fordi den skal ofres til fordel for annet metall i båten.Sink er et av de mest aktive metallene i den galvaniske serien, og med sitt høye spenningspotensiale, vil sinken tæres bort jevnt og trutt i steden for jern og messing, som ofte forekommer i skroggjennomføringer, akslinger og propeller.

Beme corrosion er nok mest kjent for å levere sink- og aluminiumsanoder til store oljetankere og kommersielle fartøyer. Nå har firmaet også utviklet en anodeserie for lystbåter, på henholdsvis 0,2 -0,5 og 1 kilo.

-Vi har utført fullskalatester av forskjellige design over en seksårsperiode, og kommet frem til at dette er det beste, sier Jack Monsen, daglig leder i Beme Corrossion International AS, til Båtmagasinet.

Det nye anodedesignet har fått et slankere design, som skal gjøre at "strekingen" reduseres betydelig i forhold til det tradisjonelle anodedesignet (bildet over t.h).

-Anodenes overflateareal er økt med ca 40 prosent, som i praksis har dokumentert at anodene aktiveres vesentlig tidligere enn tradisjonell design, sier Monsen.
 

(22.02.2012)