Ny 400-hester
Nå lanserer Volvo Penta verdens sterkeste dieselmotor med drev.
Av Hans Due
Volvo Penta lanserte sin første dieselmotor med drev for planende båter allerede i 1977. Det var den gamle 40-motoren på 125 hk koblet til et singelpropelldrev. Siden den gang ble den 3,6 liter store rekkesekseren spritet opp en rekke ganger til D-serien overtok. Hittil har D6-370 vært den største motoren for drev, men nå har Volvo Penta utstyrt motoren med større turbo og videreutviklet mekanisk kompressor. Ladeluftkjølerren har fått større kapasitet for å kunne håndtere den økte luftmengden og motorens kjølesystem har fått en ny varmeveksler og forsterket oljekjøling. I tillegg har sylinderhodene fått ny utforming med nye ventilplasseringer og injektorer med høyere kapasitet. Allerede ved 2000 omdreininger når motoren sitt maksimale dreiemoment på 970 Nm, takket være den mekaniske kompressoren.
Motoren kobles til DPH-drevet som kom i 2003. Båtmagasinet har skrevet litt om problemene Volvo Penta har hatt med dette drevet, spesielt på Grønland og i Nord-Norge. Nå har Volvo Penta raffinert drevet for også å kunne tåle den nye motoren. Den øvre delen av drevet har fått ny lagerboks med nye rullelager, forsterket oppheng og ny tannhjulsgeometri. Også tannhjulene i gearkassen har fått ny utforming og er laget i nytt, supersterkt stål og bedre smøring, sier Volvo Penta i en pressemelding.
Data:
Motortype: Rekkesekser med elektronisk styrt common rail drivstoffinnsprøyting, turbo, mekanisk kompressor og ladeluftkjøler.
Sylindervolum: 5,5 liter
Veivakseleffekt: 400 hk/294 kW
Drev: DPH Duoprop
(23.08.2011)