Norsk VM-håp i offshore tar kraftig oppgjør med ukultur
Den norske VM-medaljekandidaten i offshore 1, Pål Virik Nilsen, tar et kraftig oppgjør med Victory-teamene som blant annet leder VM sammenlagt, og frykter at unødvendige og farlige situasjoner ødelegger sporten og i verste fall ender i dødsfall. (17.11.09)
Kommende helg kjøres den nest siste VM-runden i offshore 1, nettopp på Victory-teamenes "hjemmebane" i Abu Dhabi i De Forente Arabiske Emirater. Norges eneste deltager i VM-sirkuset, Pål Virik Nilsen, tar nå et kraftig oppgjør med det han mener er ufine metoder i kampen om VM-tittelen.
- Ødeleggende for sporten
- Det er er negativ tendens i serien som har pågått i flere år. Jeg husker tilbake da jeg kjørte for Bjørn Rune i "Spirit of Norway"- teamet, at han i nesten hvert race havnet i farlige situasjoner der Victory-båtene presset over evne. Får de ikke viljen sin på vannet blir det satt inn ressurser i form av protester og i verste fall rettsaker. Nå som vi har vært på pallen i de siste VM rundene og jager de ledende Victory-båtene i sammendraget, havner vi i farlige situasjoner som en dag ender med tragisk utfall, sier Virik Nilsen, som er throttleman for det australske temaet Maritimo som ligger på tredjeplass sammenlagt i VM før helgens race.
Gjelsten rammet
Årets norske motorsportsutøver mener at situasjonen er urovekkende for sporten, og sier at Victory-teamets grisekjøring og opptreden også utenfor banen, vakte stor misnøye hos Bjørn Rune Gjelsten da han var aktiv. Gjelsten skal ved flere anledninger regelrett ha blitt presset ut av banen, og Virik Nilsen mener de profesjonelle pilotene fra Midt-Østen er programmert til å torpedere konkurrentene. Uforsvarlig kjøring og det internasjonale forbundets manglende vilje til å innføre regelendringer, var også årsaken til at Hans Majestet Sheikh Hassan bin Jabor Al i protest valgte å trekke Spirit of Qatar fra resten av VM-serien etter en bestemt episode under VM-runden i Arendal.
- Noe må gjøres
- Vi driver med racing som er en risikoidrett, men når team setter inn en tredje båt som kun er der for å lage vanskeligheter for konkurrerentene, så bør det ringe en bjelle hos det internasjonale forbundet, uttaler en oppgitt Pål Virik Nilsen på Norges Motorsportforbunds nettsider. Han understreker likevel at oljesjeikenes oppførsel ikke skremmer ham fra å ta kampen om VM-medaljene til døra. Den 10. -12. desember kjøres de siste rundene i VM i Dubai.
- Må ta debatten gjennom forbundet
I en kommentar til Sandefjord Blad uttaler leder for Victory-teamene, Gianfranco Venturelli, at en ikke bør ta denne debatten i media, men gjennom det internasjonale forbundet.
– Alle som mener at reglene ikke følges bør benytte seg av systemet til å sende klager eller protester som de måtte ha. Dette er den eneste måten å få løst eventuelle sportslige problemer på, sier Venturelli.