Nederlandsk stålbåt som planer

Nederlandske Tryvia har utviklet et stålskrog på 12,5 tonn som kommer opp i plan motorisert med kun 280 hk.

Publisert Sist oppdatert

Av Lars Kristian Larsen

Nederlenderne er eksperter på stålbåter. Men frem til nå har konstruksjonene vært for tunge til å få båtene opp i plan. Alle verft har jobbet etter tesen om at en tradisjonell stålbåt aldri kan oppnå høyere hastighet enn kvadratrota av skrogets lengde ganger 4,54 kilometer i timen. Enkelte har klart det, men da med heftig motorisering og like heftig baugsjø.

Toppfart:16 knop

Men nå er Tryvia 1300 GT her. Etter to års testing mener nederlenderne at de har kommet fram til det optimale skroget for denne båttypen. Det nederlandske verftet tar sikte på å patentere konseptet for å selge det til konkurrenter under lisens. Tryvia har bygget en 12.5 meter lang yacht som planer, til tross for vekten på ti tonn. Og dette med en motor som kun yter 280 hk. Da fikk båten en toppfart på 16 knop. Ytterligere testing har ført til at verftet nå presenterer en 12.5 meter lang båt som veier 12.5 tonn. Med samme motor klarer denne samme fart. Altså 16 knop. Nyheten blir vist frem på båtmessa Boot i Düsseldorf som starter på lørdag denne uka.

Tryvia hevder de med sitt nye skrogkonsept kan få alle båter mellom 10 og 15 meter opp i plan. Per i dag lager det lille nederlandske familieeide båtbyggeriet tre båter i året. Nå er planen deres at også andre skal kunne ta del i teknologien gjennom å bygge skroget på lisens.

Tekniske data Tryvia 1300 GT
Lengde i meter: 13,45m
Bredde i meter: 4,10m
Dyptgående: 1,10m
Tørrvekt i tonn: ca. 11
Drivstofftank i liter: 720
Ferskvann i liter: 608
Motorisering: Steyr 6-Zylinder 280 PK Diesel
CE-kategori: B
Mer info: www.tryviajachten.com

(20.01.2011)