Nå med VTEC og BLAST

Honda, som i mange år var enerådende på 4-takts påhengere, er i full gang med å fornye modellutvalget sitt, og sist ut i rekken er nye 75 hk og 90 hk. Etter at alle andre påhengerprodusenter har måttet gå over til ny teknologi, har også Honda måttet være mer våken i klassen. De gamle 75 og 90- hesterne var i ferd med å ramle av lasset, og nå er det kommet nye og forbedrede modeller basert på motoren i småbilen Honda Jazz Hatchback. Vi har prøvekjørt den nye 90-hesteren.

Publisert Sist oppdatert

Sammenlignet med den gamle modellen, er det atskillig mer sprut i den nye som er en rekkefirer på 1.496 ccm sylindervolum med elektronisk bensininnsprøyting, VTEC og BLAST-systemer. VTEC er kort fortalt et elektronisk ventilåpningssystem som varierer både åpningstiden og slagleng-den på ventilene i forhold til turtall. BLAST er et avansert tenningssystem som kompenserer for «feit» ben-sin/luft-blanding under harde gasspådrag og rask ak-selerasjon. I tillegg er sylinderne forskjøvet 14 mm. i forhold til senter av veivakselen, hvilket medfører at kraften fra stemplene får en bedre virkningsarm i forhold til veivakselen. Resultatet er i hvert fall at vår prøvekjøring viste en hvassere akselerasjon og en 2-3 knops høyere topphastighet på den nye 90-hesteren kontra den gamle på identiske skrog. Den nye 90-hesteren er dessuten ca. 5 kg. lettere enn den gamle. Forskjellen på den nye 90-hesteren og 75-hesteren er i hovedsak at 75-hesteren mangler VTEC-systemet.