Lovbrudd behandles ulikt
Kjører du den ene risikerer du inndragelse og en klekkelig bot, mens straffeforfølgelse legges på vent hvis du kjører den andre.(24.02.10)
► Frifunnet fra norsk forbud
► Totalforbudet i ferd med å falle
► Forsvarer fortsatt forbud
Begge to er såkalte personal watercrafts, eller vannscootere, og begge blir av Tollvesenet klassifisert som båt og ilagt hk-avgift ved import til Norge. Begge vannscooterne kan også registreres i småbåtregisteret. Så langt er det likt for begge kjøretøyene.
Forbudt
Men så fort de to kjøretøyene tas i bruk, starter forvirringen: Begge vannscooterne er i følge småbåtloven ulovlige å bruke i Norge, fordi de etter å ha vært igjennom tollvesenets avgiftsmølle nå ikke lenger defineres som båt - men som vannscootere. Men fordi den ene er produsert i Japan og den andre er produsert i Østerrike som er et EØS-land, blir kjøring med de to vannscooterne behandlet ulikt av norsk påtalemyndighet.
Rettsuklarhet
På grunn av spørsmål om det norske vannscooterforbudet er i samsvar med EØS-retten, blir alle saker som gjelder ulovlig kjøring med vannscootere helt eller delvis produsert i EØS-land lagt på vent inntil det foreligger nødvendige avklaringer av rettstilstanden. Kjører du en vannscooter som er produsert utenfor EØS, kan du derimot vente deg en klekkelig bot og til og med få vannscooteren inndratt slik som en fersk dom fra Nordhordland tingrett viser. Der ble føreren idømt en bot på 9.600 kroner, samt saksomkostninger på 4.000 kroner. På grunn av at dette var andre gang han kjørte ulovlig, fikk mannen også inndratt vannscooteren til en verdi av rundt 80.000 kroner.
Avgjøres i EFTA-domstolen
Det norske vannscooterforbudet havner nå mest sannsynlig i EFTA-domstolen, etter at EFTAs overvåkingsorgan mener vannscooterforbudet er i strid med EØS-retten, mens norske myndigheter på sin side holder fast på de restriktive reglene og så langt ikke har vist særlig interesse for å imøtekomme EFTAs anmodning om å oppheve forbudet. Inntil det foreligger en avgjørelse fortsetter ulikhetene for loven, og en vannscooter er altså ikke lenger bare en vannscooter i påtalemyndighetens øyne.