Ingjerd Schou fikk fart i ISO-saken

Trond Giske lover at det vil bli satt i gang arbeid med sikkerhetsklarering av norske fritidsbåter. Svaret kom etter at Ingjerd Schou stilte spørsmål.

Publisert Sist oppdatert

Pressemelding av Jan Helge Syvertsen, generalsekretær i Kongelig norsk båtforbund:

Endelig kan vi skrive noe positivt om politikere og myndigheter! Svaret fra nærings- og handelsminister Trond Giske på spørsmålet fra Ingjerd Schou (H) var rett og slett gledelig! Statsråden skriver blant annet følgende:

”For norske forbrukere er det viktig at fritidsbåter som produseres i Europa og andre steder er egnet til bruk i våre værharde farvann. Sjøfartsdirektoratet opplyser til departementet at det i det videre arbeidet nå vil sette av ressurser slik at de kan følge opp fagområdet for sikkerhetsstandarder for fritidsbåter på en tilfredsstillende måte. Dette innebærer også deltakelse i møter internasjonalt.”

Takk til statsråd Trond Giske, takk til Sjøfartsdirektoratet og ikke minst takk til Ingjerd Schou som reagerte spontant på saken da KNBF gjorde henne oppmerksom på problemet. Vi sender også en verbal blomst til båtkonstruktør Eivind Amble som har frontet denne viktige saken i mer enn 20 år! 

Her er hele brevet fra statsråden:

Spørsmål nr.1662 til skriftlig besvarelse fra stortingsrepresentant Ingjerd Schou om det internasjonale arbeidet med sikkerhetsstandarder for fritidsbåter
Jeg viser til brev fra Stortingets president datert 3. september 2010 med spørsmål til skriftlig besvarelse fra stortingsrepresentant Ingjerd Schou.

Spørsmål
Vil statsråden sørge for at Norge igjen tar plass i det internasjonale arbeidet med sikkerhetsstandarder for fritidsbåter?

Svar


Arbeidet med å utvikle sikkerhetsstandarder for fritidsbåter skjer i all hovedsak i regi av the International Standard Organization (ISO). Det er vanlig at bransjen og industrien tar et ansvar når det gjelder utviklingen av slike standarder. Norsk deltakelse har tidligere vært finansiert gjennom et offentlig/privat spleiselag. De private aktørene trakk seg imidlertid ut av dette samarbeidet, noe som førte til at Sjøfartsdirektoratet ikke fant å kunne prioritere dette arbeidet i 2010.

For norske forbrukere er det viktig at fritidsbåter som produseres i Europa og andre steder er egnet til bruk i våre værharde farvann. Sjøfartsdirektoratet opplyser til departementet at det i det videre arbeidet nå vil sette av ressurser slik at de kan følge opp fagområdet for sikkerhetsstandarder for fritidsbåter på en tilfredsstillende måte. Dette innebærer også deltakelse i møter internasjonalt.

For å sikre at det utvikles internasjonale standarder i fremtiden som ivaretar sikkerheten i våre farvann i tilstrekkelig grad, vil Sjøfartsdirektoratet gå i dialog bransjen, industrien og eventuelt andre aktører for å finne den mest tjenlige måten organisere arbeidet på.

Med hilsen

Trond Giske