Havariutslipp under kontroll

Lekkasjen fra havaristen ved Bjørnøya ser nå ut til å være under kontroll. Det var lenge frykt for at utslippet fra fryseskipet som grunnstøtte mandag skulle føre til en miljøkatastrofe. (13.05.09)

Publisert Sist oppdatert

Tekst: Therese Vågen
Foto: Kystverket

I følge Kystverket er det nå ikke lenger observert diesel eller olje inntil vraket av det russiske fryseskipet "Petrozavodsk", og det skal heller ikke være lukt av diesel eller olje ved havaristen.

Fordampet

De siste observasjonene tyder dermed på at det ikke er oljelekkasje fra havaristen, og at den tidligere diesellekkasjen har fordampet eller har blitt løst opp i sjøen. Observasjonene støttes også av rapportene fra den svenske Kustbevakningens overvåkningsfly som tirsdag kom til stedet for å overvåke situasjonen inntil Kystverkest eget fly var på plass onsdag.

Fryktet miljøkatastrofe

Det var lenge frykt for at grunnstøtingen kunne føre til en miljøkatastrofe for sjøfuglene i området, ettersom flere hundre tusen sjøfulg befinner seg i området for å hekke. Blant annet lå det et belte på 500 meter x 20 meter med lomvi i bukta ved havaristedet, men disse forsvant da lettbåten fra Kystverkets skip "Harstad" kontrollerte området. Observasjonene tyder nå på at sjøfuglen i området er uskadet.

Vanskelige forhold

Dårlig vær og vanskelige forhold med sterk strøm og høye bølger gjør det fortsatt vanskelig å aksjonere på og ved havaristen. I tillegg er området meget rasutsatt, noe som har konsekvens for risikoen for eventuelt mannskap som skal om bord i det grunnstøtte fryseskipet.

Kystverket har nå sendt pålegg til rederiet om fjerning av vraket og sette i gang tiltak for beskyttelse av miljø og miljøundersøkelser, men skal foreløpig ikke ha oppnådd kontalt med rederiet. Havaristen skal ha hatt  50 m3 diesel i bunkertanken og 690 liter smøreolje om bord da grunnstøtingen skjedde mandag.