Gjerrig svenske på frierføtter
Med raskere, sikrere og 25 prosent mer drivstoffgjerrige båter, håper svenske SeaMaster nå på å erobre norske farvann med sin SeaMaster Classic 280 wa. (22.08.2008)
Av Therese Vågen
► Se flere bilder her!
Med luftsmørt skrog med 24 graders v-bunn skal SeaMaster Classic 280 wa være både komfortabel og lettkjørt. Det avanserte skroget skal i følge svenskene også gi lavere drivstofforbruk og bedre stabilitet. Walkaround-båten skal også være uten planingsterskel, og planerer mellom 11-12 knop.
Gnien
Motorkraft er Volvo Penta D4 260 Hk, med toppfart på rundt 40 knop. Drivstofforbruket ved for eksempel 30 knop skal ligge på cirka 1 liter per nautiske mil. Tilsvarende forbruk for Volvo Penta 320 Hk med en hastighet på rundt 20 knop, ligger på 1,1 liter per nautiske mil. Pris inkludert Volvo Penta 320 Hk bensinmotor, moms og avgifter, ligger på drøyt 870.000 norske kroner.
Norske forventninger
Nå håper svenskene at båtenes deres skal bli godt mottatt også i det norske markedet, og skryter på seg at SeaMaster 280 wa har muligheter som ingen andre i samme størrelsesklasse kan tilby.
- Vi har forventinger til at også nordmenn skal oppdage at SeaMaster-båtene er bedre og mer rimelig alternativ enn konkurrerende båter i tilsvarende størrelse, sier Martin Wilisoo fra SeaMaster Marine.
Nysgjerrige
De har opp gjennom årene allerede opplevd at flere norske båtkjøpere har tatt turen til den svenske vestkysten og Kungshamn for å kjøpe SeaMaster-båter, og har nå bestemt seg for å gå inn i det norske markedet for alvor.