Fullblods monstermotor
Med samme motor som brukes i Audi A8 og Audi Q7 tilbyr nå Volkswagen Marine det råeste i sin klasse med sine nye TDI 350-8.
Tekst & foto: Therese Vågen
Volkswagen Marine har rett og slett tatt komforten fra Audis personbilmotorer og tatt den med til sjøs. Audis 4,2 liter V8-diesel er produsentens toppmotorisering og den nyeste og så langt sprekeste motoren, som i utgangspunktet faktisk er en urørt original bilmotor. Den eneste forskjellen er tilpasninger til det marine markedet som varmeveksler istedet for radiator.
Eneste V8
Motoren har dobbel turbo og ladeluftskjøler som standard. Den 350 hestekrefters motoren skal være den eneste 8 sylindrede motoren på markedet i dette segmentet, og skal oppnå 700 Nm ved 1.900 omdreininger i minuttet og nå toppeffekt på 350 hk og 258 Kw ved 4.200 omdreininger i minuttet. Sammen med en vekt på 370 kilo skal dette gi mindre vibrasjon, raskere akselerasjon, større effektuttak og redusert utslipp. Sammenlignet med tilsvarende bensinmotorer skal TDI 350-8 ha lavere forbruk.
Saster friskt
I motsetning til bileierer som nesten bare kan drømme om å legge hendene sine på råtassen, gjør servicepunkter plassert enten på toppen eller i front av motoren det enkelt for båteieren å skifte både motorolje og oljefilter selv. Motoren vil være tilgjengelig fra april, og i høst kommer det også en drevversjon. Ryktene sier også at Volkswagen skal ha en ny, kraftig V12-motor på gang.