Frykter fartsbegrensning
De fire kommunene Tønsberg, Stokke, Nøtterøy og Tjøme ønsker å innføre felles fartsgrense til sjøs. Det frykter opplevelsesnæringa vil ta livet av dem. (16.11.09)
► Felles fartsgrense
► Positive til felles fartsgrense
Det interkommunale forslaget om å innføre felles fartsgrenser i skjærgården i de fire kommunene er ute til høring, og spesielt forslaget om en fartsgrense på 30 knop i skjærgården møter motstand.
Ønsker dispensasjon
To av de som håper på unntak fra en slik eventuell fartsbegrensening er opplevelsesfirmaene SeaAction og Sea Adventure AS. I høringsuttalelsen ber SeaAdventures Pål Windingstad at det bør vurderes dispensasjon fra fartsgrensen på 30 knop for skippere med spesielle sertifikater og som driver profesjonelt.
– Vi kjører skjærgårdsjeeper på opptil 2,5 tonn med trenet mannskap som har kunnskap og erfaring med å håndtere raske båter, sier Per Morten Schou i SeaAction til Tønsberg Blad. Firmaet hans driver med havrafting og har båter med toppfart på opptil 65 knop. Nå vurderer han å be om å få dispensasjon fra 30 knopsregelen - om den blir innført.
- Skudd for baugen
Både Windingstad og Schou har forståelse for ønsket om en felles fartsgrense i skjærgården, men frykter dette vil være drepen for opplevelsesnæringa hvis regelen innføres innover i Oslofjorden. De håper nå at fartsbegrensningene blir lagt på vent inntil effekten av obligatorisk båtførerprøve kan vurderes, ettersom de mener at ulykker til sjøs ikke bare skyldes fart alene, men uvettig kjøring og mangel på forståelse for sjøveisreglene.
KNBF skeptisk
Også Kongelig Norsk Båtforbund er skeptisk til fartsbegrensningen på 30 knop.
– De fleste fritidsbåter går i plan når de passerer 20 knop, og da spiller det liten rolle om farten er 30 knop eller 50 knop, heter det i KNBFs høringsuttalelse. De viser også til at det er vanskelig å måle fart på sjøen og at regler om fartsbegrensning må være slik at de oppfattes som fornuftige.