Fritidsbåtbransje på offensiven
Med støtte fra Innovasjon Norge satses det som aldri før på økt eksport av fritidsbåter og båtutstyr. Nå skal det norske omdømmet i Europa granskes. (12.11.09)
Gjennom et større prosjekt med flere utviklingsstadier og under navnet "Kompetansebygging - Leverandører - Fritidsbåtindustrien" (KLF), satser norsk båtbransje friskt etter mange års negativ utvikling innen eksport av fritidsbåter og relatert utstyr.
- Viktig arena
Blant annet skal norsk båtbransje nå vurderes gjennom omdømmemålingen før og etter verdens største båtutstyrsmesse METS, som avvikles i Amsterdam neste uke.
- I flere år har norsk fritidsbåtbransje tapt i konkurransen med utenlandske konkurrenter om viktige markedsandeler, sier administrerende direktør Erlend Prytz i båtbransjeorganisasjonen Norboat. Som et ledd i å snu trenden satses det i år derfor større på norsk deltagelse under METS, hvor rundt 60 prosent av de 18.500 besøkende er internasjonale og kommer fra europeiske land som anses som viktige for norsk fritidsbåtbransje. Messen i Amsterdam blir sett på som den viktigste internasjonale arenaen for sport- og fritidsbransjen, og en viktig møteplass for gamle og nye kunder.
- Nødvendig
Med hjelp fra Innovasjon Norge dras nå "KLF"-prosjektet i gang, med mål å utvikle industrien og øke eksportsalget gjennom kompetanseheving og samarbeid. Bedrifter som deltar i prosjektet er Byggstrøm AS, Engbo AS, Ertec AS, Kebony ASA, Ladac Products AS, NorSap AS, Provinor AS, Regatta AS, Retronic AS og Ørsta Marina Systems AS.
- Vi ser deltagelse i KLF som essensielt for å komme oss videre i et svært vanskelig og kompetitivt marked. Vi har vært med på METS noen år og dette er for oss en særdeles effektiv messe. I løpet av de tre messe dagene treffer vi flere av våre eksisterende kunder, enn vi hadde gjort med flere ukers reising rundt i Europa. Dessuten treffer vi disse sammen med potensielt nye kunder. Med Innovasjon Norge på laget og gjennom KLF, tar vi det hele et langt skritt videre, sier Geir Søraker fra Ertec.
Samlet tropp
Han påpeker at det ikke presenteres enkeltbedrifter på årets METS-ustilling, men en samlet norsk leverandørindustri.
- Norsk leverandørindustri til båtbransjen vil ta et stort skritt framover for å konkurrere bedre. Blant annet er vi spent på omdømmemålingen i forbindelse med messen. Vi er overbevist om at denne satsingen er et av våre viktigste våpen for å vinne markedsandeler, tror Søraker.
Budsjettrammen for KLF-prosjektet er på 2.040.000 kroner. Av disse er 740.000 kroner spyttet inn av Innovasjon Norge, mens resten skal dekkes av deltakerbedriftene i form av kontantbidrag og egeninnsats.