Forsvarer fortsatt forbud

Miljøverndepartementet er uenig med EFTAs overvåkingsorgan ESA og holder fast på at det norske vannscooterforbudet ikke er strid med EØS-retten. (21.10.09)

Publisert Sist oppdatert

Tekst: Therese Vågen
Foto: Amund Rich. Løken

Forbud uten forankring
Glade vanvidd eller vannglede?
Bølger til besvær
Frifunnet fra norsk forbud
Totalforbudet i ferd med å falle

EFTAs overvåkingsorgan ESA mener det norske forbudet strider med EØS-retten og anmodet i sommer norske myndigheter om å oppheve forbudet, blant annet på bakgrunn av dom i en svensk sak i EF-domstolen som er EU-landenes dømmende myndighet.

BAKGRUNNSFAKTA
Energi- og miljøkomiteen fremmet lovforslaget for Odelstinget i 2000.
Begrunnelsen var at vannscootere, jetski og liknende mindre fartøy ikke har noen spesiell nyttefunksjon, og at stadig flere mennesker ble plaget av støy fra disse. I tillegg mente en at vannscootere var forurensende og kunne skade dyre- og plantelivet.
Det europeiske frihandelsforbundets (EFTA) overvåkingsorgan ESA mener det norske forbudet er i strid med EØS-retten som skal sikre fri handel og bruk, og at Norge som medlemsland må lempe på forbudet.

- Ikke berørt av EØS-retten

Forrige uke gikk fristen ut for å komme med et svar på ESAs formelle åpning, og i miljøverndepartementets svar påpekes det at myndighetene fremdeles anser det norske forbudet som et anliggende som faller utenfor EU-direktivet og at forbudet ikke er i strid med artikkel 11 og 13 i EØS-avtalen. De to artiklene sier at importrestriksjoner og alle tiltak med tilsvarende virkning er forbudt mellom avtalelandene, og at forbud og restriksjoner av for eksempel sikkerhetsmessige og miljømessige hensyn ikke skal brukes til vilkårlig forskjellsbehandling eller være en skjult hindring for handelen mellom avtalelandene.

Vil evaluere lovteksten

I svaret sitt minner departementet samtidig om at norske myndigheter har indikert at ESA vil bli underrettet hvis det blir gjort endringer i norsk lov, og at behovet for en presisering av dagens regler som regulerer bruken av vannscootere er under evaluering, selv om myndighetene er av den oppfatning at det ikke er nødvendig med lovtillegg for at norske regler skal være i tråd med EØS-retten.

- Ufullstendig og mangelfullt av ESA

I svaret kommer det fram at miljøverndepartementet mener ESAs konklusjon basert på den svenske saken, hvor EF-domstolen konkluderte med at et totalforbud mot vannscootere ikke samsvarer med formålet om å beskytte miljøet, er ufullstendig og mangelfull i enkelte aspekt med hensyn til norsk lovgivning. De peker også på at det ikke er noe totalforbud, men et generelt forbud mot vannscootere, og at det per i dag er 10 kommuner i åtte fylker som gjennom lokale forskrifter tillater bruk av vannscootere. I en fotnote i samme brev tas det likevel forbehold om dette antallet faktisk er korrekt.

Norsk nulltoleranse


Departementet mener at den svenske dommen ikke kan overføres til norske forhold, ettersom det norske forbudet har bakgrunn i et ønske om å ivareta både miljø- og sikkerhetsmessige hensyn. Det vises blant annet til at norsk lov i praksis har ”nulltoleranse” vedrørende hva som er akseptabel risiko ved bruk av vannscooter med hensyn til både sikkerhet og miljø, og at det er urimelig at ESA stempler det norske forbudet som ulovlig på bakgrunn av at svensk lovgivning har en lavere terskel for hva som er akseptabel miljøpåvirkning.

Viser til høyesterettsdom

Departementets svar er også dårlig nytt for alle som i følge norske regler har kjørt ulovlig med vannscooter, men som har fått sakene sine lagt på vent i påvente av en redegjørelse for om det norske forbudet er strid med EØS-retten eller ikke. Norsk Høyesterett har konkludert med at EØS-rett ikke har betydning for bruk av vannscootere som ikke er produsert i et EU-land. Departementet mener derfor EØS-retten heller ikke har betydning i tilfellene hvor sakene omfatter bruk av vannscootere av merket Sea Doo som produseres i Canada, men hvor motoren produseres i Østerrike, fordi det er uklart om vannscooteren faktisk kan anses som produsert i et EU-land siden motoren fraktes til Canada og blir satt inn i vannscooteren før den eksporteres videre fra Canada og ut til markedet.

Hindrer markedskonkurranse?


Departementet konkluderer med at det norske forbudet kun regulerer bruken av vannscootere og ikke sier noe om verken import eller produksjon, og mener det er opp til hvert enkelt land selv å velge i hvilken grad en ønsker å verne om sikkerhet og miljøhensyn. Om de norske restriksjonene faktisk hindrer markedskonkurranse mener departementet er et åpent spørsmål de ikke ønsker å dra noen konklusjon på.

Kan gå mot søksmål

Etter å ha mottatt og behandlet svaret fra miljøverndepartementet, vil ESA komme med en grunngitt uttalelse som norske myndigheter igjen får anledning til å svare på. Om det fremdeles ikke kommer til en felles forståelse eller enighet, risikerer Norge å bli saksøkt av ESA for brudd på EØS-avtalen og må forsvare det norske vannscooterforbudet i EFTA-domstolen.