Egen TV-kanal

Redningsselskapet er av mange organisasjoner som nå satser friskt på TV-sendinger på egen kanal. (20.10.08)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

Onsdag 15. oktober gikk startskuddet for prøvesendingene på RiksTVs kanal 24, eller Frikanalen som den kalles. Foreningen Frikanalen er stiftet med det formål å bidra til at det frivillige Norge skal få sin egen tv-kanal fra 2008. Redningsselskapet er en av de frivillige organisasjonene som skal ha sendetid på den nye kanalen.

- Som for alle de frivillige organisasjonene som er med i Frikanalen, så er et av målene å bruke fjernsynsmediet for å få kontakt med publikum, og vise hva vi holder på med. For det andre så er det også et mål å øke mediekunnskapen innad i organisasjonen, forteller kommunikasjonskonsulent Janne Nevra Aarvik.

De to første årene satser Frikanalen på sendetid mellom klokka 12.00 og 17.30. Tiden deles inn i programmer på 29 minutter hvor organisasjoner eller privatpersoner innen for eksempel kultur og religion har sendetid. Redningsselskapet hører inn under beredskapsorganisasjoner og har en time sendetid i uka.

- Nå fremover vil vi sende stoff vi har produsert tidligere, for eksempel programmet ”Tett på redningsselskapet” med mesterfotografen Morten Krogvold, sendt tidligere på NRK. Hva vi skal sende i fremtiden skal vi diskutere nå, og komme tilbake med senere.