Dårlig smøring årsak til Volvos D-trøbbel?

Volvo Pentas testing i Göteborg avslører at den norske marinedieselen ikke smører common-rail motorene godt nok. Mye tyder på at det er årsaken til de mange omtalte havariene av Volvo Pentas D4 og D6.

Publisert Sist oppdatert

AV AMUND RICH. LØKEN

 

Båtmagasinet var i kontakt med Volvo Penta i Göteborg mandag. Tirsdag kom det en redegjørelse fra kommunikasjonsdirektør Mats Edenborg hvor han påpeker at det er mye som tyder på manglende smøring er årsaken.

 

Common-rail

- Volvo Penta benytter common-rail innsprøytningssystem i sine D3, D4 og D6-motorer, en teknikk som brukes av de fleste dieselmotorprodusenter i dag, men først og fremst i bilindustrien. Common-rail gir store fordeler for båteieren, blant annet bedre ytelse, mindre utslipp, mindre støy og eliminering av sot og lukt.

 

Rent teknisk innebærer common-rail at innsprøytningen av drivstoffet skjer under ekstremt høyt trykk. Forbrenningssystemet utsettes for store påkjenninger som i sin tur krever god smøring. Denne smøringen skal skje med mororens brennstoff.

 

Samarbeid med oljebransjen

Som et av mange spor i jakten på havariene har Volvo Penta hatt en dyp dialog med oljebransjen i Norge. I dette samarbeidsprosjektet har det kommet frem at det kan forekomme variasjoner i smøreegenskapene i norsk marinediesel. Dette har ikke vært noe problem før common-railmotorene ble introdusert i marinesammenheng.

 

Smøretilsetning

- Vi kan ikke uttale oss med sikkerhet, men det meste tyder nå på at problemene kan spores til utilstrekkelig smøring, sier Mats Edenborg til Båtmagasinet. Volvo Penta har også hatt problemer med innsprøytningssystemet på D3, selv om disse har slått ut på andre måter enn hos D4 og D6, fordi D3 er en annen motorkonstruksjon.

- Men vi tror at grunnproblemet er det samme, mangel på smøring, sier Edenborg.

 

Som en første løsning anbefaler Volvo Penta i dag smøretilsetning.

- I samarbeid med Volvo Pentas forhandlere vil vi sørge for at slik tilsetning er tilgjengelig, sier Mats Edenborg.