Ber om havarikommisjon

Høyres stortingsrepresentant Ingjerd Schou ber Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa pålegge Havarikommisjonen å granske fritidsbåtulykker. Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) har anmodet om det samme i 15 år.

Publisert Sist oppdatert

Av Hans Due

Schou har skrevet et brev til Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa der hun ber om et skriftlig svar på spørsmål om ministeren vil pålegge Havarikommisjonen å etterforske alvorlige ulykker i fritidsbåt.

Schou begrunner spørsmålet på følgende måte:
Sommeren 2011 omkom 9 mennesker i to serier av alvorlige båtulykker. I svært mange større havarier med fritidsbåter er det aspekter ved hendelsesforløpet som gir svært gode grunner til at disse ulykkene burde vært etterforsket/gransket av Havarikommisjonen. Hvis vi finner årsaken til ulykkene, vil vi mer effektivt kunne drive forebyggende arbeid. Politiets etterforskning prøver å avdekke om det foreligger straffbare forhold, og vil ikke nødvendigvis gi et like fullstendig bilde som en undersøkelse av Havarikommisjonen.

Det paradoksale er at dersom det er en yrkesfiske som omkommer i et fritidsbåtlignende fartøy, kommer Havarikommisjonen på banen, men omkommer en familie i en fritidsbåt, skal det lokale politiet foreta etterforskningen med tanke på om det har foregått noe straffbart, og finner man ikke at det har skjedd, henlegges saken. Havarikommisjonen kunne ha funnet årsaken til ulykken uavhengig av om det hadde foregått noe straffbart eller ikke.

Det skriver Ingjerd Schou i sitt spørsmål også, og vil foreslå en lovendring:
Vi bør vurdere om bestemmelsen i Sjølovens §476, 3. ledd bør endres, slik at Havarikommisjonen blir pålagt å etterforske alvorlige ulykker i fritidsbåt – og ikke bare for yrkesfartøy slik situasjonen er i dag. Etter samme paragraf i Sjøloven har Havarikommisjonen i prinsippet anledning til å granske fritidsbåtulykker, men dette skjer sjeldent eller aldri, skriver Schou.

(20.09.2011)