Båtdrømmen kan bli mareritt

Registrering i Skipsregisteret skulle gi bedre finansieringsløsninger på fritidsbåter. Men underbemanning hos Sjøfartsdirektoratet gjør at mange nye båteiere kan se langt etter id-bevis og drømmen om en idyllisk sommer til sjøs. (27.06.2008)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

Ordningen med at også fritidsbåter ned til sju meter kunne registreres i Skipsregisteret, høstet samlet begeistring fra både båteiere, båtbransjen, bank og forsikring da den ble innført 1. juli i fjor. Den nye ordningen har blant annet gitt bedre lånebetingelser, i motsetning til tidligere da banker og forsikringsselskaper ikke godtok pant i båt. Nå har den frivillige ordningen derimot skapt enorm frustrasjon og hodebry.

Må vente


Med ventetid på mellom halvannen til to måneder er det nemlig mange kunder som ikke får se snurten av båten sin før sommeren er over, selv om de har fått innvilget banklån og ellers har nødvendig dokumentasjon i orden. Årsaken er underbemanning hos Sjøfartsdirektoratet som skal gjennomføre obligatorisk inspeksjon for å utstede målebrev eller identitetsbevis, slik at båten kan registreres i Skipsregisteret hos NIS-NOR. Uten identitetsbevis - ingen registrering og ingen penger fra banken. Dermed blir båtene stående på land.

- Nedprioritert

Skipsregisteret

·

         

Antall registrerte fritidsbåter i perioden 1. juli 2007 til 23. juni 2008 er 198 båter mellom 7-10 meter, samt 413 båter mellom 10-15 meter.

·

        

NIS-NOR har pr. i dag 650 saker til behandling. Disse er uregistrert pga manglende dokumentasjon.

·

        

Pr. i dag koster det 1.548,- å registrere fritidsbåter i Skipsregisteret, eventuelt 1.935 i tillegg for registrering av pant.


Trine Lise Johansen fra Wave Båtsenter i Fredrikstad er en av flere forhandlere som opplever prosessen som tungvint.
- Det var vanskelig å få gjort avtale om inspeksjon i det hele tatt, sier Johansen, som etter mye fram og tilbake tok kontakt med Sjøfartsdirektoratet i Haugesund. Der fikk hun klar beskjed om at de aldri kom til å prioritere fritidsbåter.
- De spurte om vi selv kunne ta med båten til Oslo, eller om kunden kunne ta opp et annet lån med dårligere lånebetingelser, sier Johansen oppgitt.

Endringer på gang


Kommunikasjonsdirektør Eilif Fjon ved Sjøfartsdirektoratet bekrefter at det har vært lenger ventetid enn det som burde være forventet.
- Årsaken er underbemanning og tredobbel så stor arbeidsmengde knyttet til skipstrafikken, som er vår hovedprioritet. Vi jobber nå for å endre forskriften slik at fritidsbåter lettere skal kunne registreres i de ulike registrene, uten at dokumentasjon fra våre inspektører må legges til grunn. Fjon sier at Sjøfartsdirektoratet gjennom en endring i forskriften nå ønsker å prioritere denne arbeidsoppgaven bort, og dermed gjøre situasjonen enklere både for fritidsbåtfolket og Sjøfartsdirektoratet.

Stor interesse

Administrasjonssjef Anita Malmedal i NIS-NOR forteller at de har opplevd stor interesse fra fritidsbåtfolket etter at den frivillige registreringsordningen trådte i kraft.
- Som sisteinstans behandler vi søknadene fortløpende. Normal behandlingstid ligger på rundt en uke, såfremt all nødvendig dokumentasjon er på plass.