Til havdypet med norske klær
Sir Richard Branson lanserte i natt sitt nyeste prosjekt, Virgin Oceanic. Ekspedisjonen har som mål å utforske de fem dypeste havene i verden.
Pressemelding
Norske Helly Hansen er valgt som eneleverandør av bekledning og utstyr til ekspedisjonen, som skal besøke noen av verdens minst gjestmilde steder.
Virgin Oceanic vil starte med å utforske den 11.034 meter dype Marianergropen i Stillehavet. Deretter setter ekspedisjonen kurs mot Atlanterhavet, Sørishavet, Det indiske hav og Arktis. Prosjektet vil ha oppstart i løpet av 2011.
- Virgin Oceanic er et spennende og krevende prosjekt som vil sende ekspedisjons-mannskapet til noen av verdens mest ekstreme omgivelser, både over og under vann. Ekstreme omgivelser krever riktig utstyr, og vi er godt fornøyde med at Helly Hansen blir en del av Virgin Oceanic-teamet, sier Virgin-grunnlegger Sir Richard Branson.
Det er ventet at ekspedisjonen vil by på en voldsom psykisk og fysisk påkjenning for mannskapet. Noe som understreker viktigheten av utstyr som tar vare på mannskapets sikkerhet.
- Helly Hansen ble etablert av en sjømann for 135 år siden, så vi har sjøfart i blodet. Siden den gang har vårt mål vært å utvikle klær og utstyr som beskytter mennesker i noen av verdens mest ekstreme omgivelser. Prosjektet Virgin Oceanic er inspirerende på både et personlig og profesjonelt plan, og vi er stolte og motiverte av å være tilknyttet prosjektet, sier Erik Burbank, markedsdirektør i Helly Hansen.
Helly Hansen vil levere teknisk seiltøy og superundertøy til ekspedisjonen, samt utvikle den offisielle bekledningen til aquanautene om bord i Virgin Oceanic. Første del av den toårige ekspedisjonen er ventet å komme i gang høsten 2011.
Sir Richard Branson vil selv sette seg bak spakene på ubåten når Virgin Oceanic skal besøke Puerto Rico-gropen i Atlanterhavet.
(06.04.2011)