Hybrid prisbombe

Den miljøvennlige familiebåten Greenline Hybrid 33 vil vekke oppsikt av flere grunner. (04.03.10)

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO
 AMUND RICH. LØKEN

Ikke minst fordi prislappen bare så vidt passerer én million.

Her blir nyheten fra Slovenia pakket ut på Lillestrøm. Den er blant de store nyhetene på Sjøen for alle som åpner for publikum neste fredag. Det er Bavariaimportør Lars Erik Solvang som har brakt den hybride nyheten til Norge.

Bavariaimportør Lars Erik Solvang og fått seg enda et ben å stå på. Gjennom sitt nye selskap Sol Marine satser han på miljøvennlige båter fra det velrenomerte slovenske Seaway. Ikke bare er den miljøvennlig, den er også rikelig utstyr som en stor og familiebåt. Det mest overraskende er likevel prisen. En standard utgave vil koste rett i overkant av én million kroner.

Med en 75 hesters diesel fra VW Marine og en 7 KW elektrisk motor greier ikke den norske staten å suge altfor mye avgifter ut av den. Derfor så prisgunstig.  Den kan også leveres med en 165 hk fra Volkswagen marine. Den mest luksuriøse utgaven, med alt utstyr, vil likevel ikke koste stort mer enn halvannen million.  Med den miste motoren gjør båten i overkant av 10 knop, med den største rundt 15. Den elektriske motoren skyver båten lydløst i 6-7 knop. Den kan flytte seg 20 nautiske mil uten lading.

I tillegg har båten solcelletak for drift av alt utstyr om bord. Ikke bare er den ”billig” å anskaffe, minst like herlig er de ekstremt lave driftskostnadene.
Båten som nå befinner seg på Lillestrøm er den første utgaven i den norske Greenline Baltic-serien, en versjon som etter Lars Erik Solvangs anvisninger er spesielt tilrettelagt for bruk i våre farvann, med stor skyvetak i cockpit, elektrisk ankervinsj akter og et praktisk baugnepp tilpasset norske uthaver. Greenline Hybrid 33 har et Wallyinspirert skog, et deplasementsskrog med 10 meter vannlinje. Den er kategorisert i CE-klasse B. 

Greenline Hybrid 33 er en velutstyr bobåt hvor det meste sentreres rundt cockpit, med stor salong og en spennende bysse med romslig kjøleskap og fryser. Under dekk er det toalettrom og en lugar med to senger. Båten har et stort akterdekk som ytterligeres forstørres ved å senke hele hekkveggen.

Fortsatt vil Solvang ha hovedfokus på Bavaria, men han ser et voksende marked for moderne miljøvennlige produkter, hvor stillhet, komfort og driftsøkonomi er et alternativ til fart og dieselforbruk. Seaway har tidligere utviklet en lang rekke av modellene i Bavarias range, men måtte vike plassen da den tyske storprodusenten innledet et tett samarbeid med BMW Design Group. Nå satses det grønt.